= Stunt Car Racer =

Recenze z klubu ABBUC

Stopnuto od oka 1:26 minuty! Ne, to není čas kola, jak by se dalo vzhledem k názvu hry předpokládat, ale o dobu načítání do úvodní obrazovky s originální disketovkou 1050 a skutečnou disketou!

Proč to zmiňuji? No, na příslušných fórech bylo kritizováno použití systému xBios (z paměťových důvodů) jako DOSu, protože pak nefungují příslušné rutiny pro fastload nebo PBI zařízení.

Můj názor na to později...

Nyní přejděme k samotné hře. Titulní obrázek po načtení vypadá opravdu dobře. Ale hlavní počin je titulní hudba. Skladba "The Race" skupiny Yello zde byla skvěle zpracována. Prsty vás už svrbí, abyste konečně mohli začít "závodit".

Ale teď už rovnou k věci. Hra vyžaduje určitý "trénink". K dispozici je 8 různých tratí, které mají tak zvučné názvy jako "Hrbatá záda" nebo "Horská dráha". V závodní sérii můžete hrát buď sami, nebo bojovat o 1. místo až s 8 hráči. Pokud hrajete sami, začínáte v divizi 4, tedy v té nejnižší. V šesti závodech se utkáte každý proti každému v režimu duelu. Na každý závod připadají tři kola proti počítačovým soupeřům. Vítěz získá 2 body a bod navíc za nejrychlejší čas kola.

První v tabulce pak postupuje do vyšší divize. Pokud vyhrajete i divizi 1, jedete v "Superlize". Zde se zvyšuje "Výkon motoru" a "Brzdy". Pokud se vám podaří postoupit i do Divize 1 a vyhrát ji, můžete být dekorováni titulem "Šampion Superligy".

Vrhněme se tedy na závodění. Poté, co jsme vybrali položku "Single Player League" (Liga pro jednoho hráče), můžeme zadat své jméno. Na další obrazovce máme na výběr mezi možnostmi "Hall of Fame, Practice, Start the Racing Season a Load/Save/Replay" (Síň slávy, Trénink, Zahájit závodní sezónu a Načíst/Uložit/Přehrát). Chceme-li si prohlédnout nejlepší časy na kolo nebo časy ze závodů, zvolíme možnost "Hall of Fame" (Síň slávy). Možnost "Practice" (Trénink) doporučujeme zejména na začátku, abychom se seznámili s profilem trati. Výběrem položky "Start the Racing Season" (Zahájit závodní sezónu) je čas pustit se do práce! Pomocí volby "Load/Save" hru načtete nebo uložíte, pomocí "Replay" nemusíte při restartování sezóny znovu zadávat své jméno. Jéje, tolik textu, a pořád jsme se nerozjeli...

Ale začněme. Po zahájení "Závodní sezóny" se zobrazí některé podrobnosti o závodě. Pokud znovu stiskneme spoušť, zobrazí se průběh trasy, kterou si můžeme prohlédnout z různých úhlů pohledu. Samozřejmě jsme předtím pilně trénovali a můžeme trať projet se zavřenýma očima...

Nyní znovu stiskněte spoušť a usednete do kokpitu "kaskadérského vozu".

Jeřáb nás vyzvedne na trať, a jakmile nás pustí, musíme šlápnout na plyn, jinak nás počítačový protivník lehce předjede. Nyní je čas seznámit se s ovládáním a palubní deskou našeho závodního vozu. Pro ty, kteří znají hru na jiných platformách: ovládání pomocí klávesnice není k dispozici!

Začněme palubní deskou. Vlevo nahoře vidíme čáru, která se táhne doprava. Označuje praskliny na podvozku. Pokud čára dojde až na pravý konec, je vůz na šrot a závod končí. Vpravo nahoře jsou vidět díry, které indikují poškození konstrukce. Pokud se čára posune k levému konci, je vůz také "na odpis". Rozdíl je v tom, že praskliny na podvozku se po každém závodě opravují, zatímco strukturální poškození zůstává.

Písmeno "L" vlevo dole znamená Lap (Kolo). Vedle něj je písmeno "B" pro speciální "Boost Fuel" (Vylepšené palivo), abyste mohli více zrychlovat nebo brzdit. Pod ním je uveden odstup od soupeře. Záporné číslo znamená, že jste před soupeřem. Vlajka vpravo také ukazuje, zda jste před nebo za soupeřem. Pokud je žlutá, jste ve vedení. Stupnice uprostřed nad volantem ukazuje rychlost v mílích za hodinu vynásobenou deseti. Stopky vpravo pod stupnicí svítí žlutě, pokud jste zajeli nejrychlejší kolo. Vpravo je aktuální čas kola a pod ním nejrychlejší kolo.

Nyní k ovládání. Joystick vpřed/vzad odpovídá akceleraci nebo brzdění. Vlevo a vpravo je prostě vlevo a vpravo. Tlačítko spouště aktivuje funkci boost (pak se také lépe brzdí!). Nemusíte neustále držet směr vpřed nebo vzad. Stačí jeden impulz a automaticky budete pokračovat v akceleraci nebo brzdění.

Ale to už startujeme!!! Zatlačte joystick dopředu a zmáčkněte spoušť, z výfuku už šlehají plameny a s velkým hlukem se rozjedete. Jedete na jakési horské dráze, ze které můžete po stranách spadnout. Proto se vždy držte ve správném směru a nejezděte příliš rychle. Trasa je zobrazena vektorově v (pseudo) 3D. Je zde použit režim ANTIC 4.

Pokud z trati sjedete, jeřáb vás vrátí zpět, ale ztratíte spoustu času. Navíc dochází k poškození vozu. K poškození může dojít také v důsledku tvrdého přistání po skocích nebo příliš prudkého průjezdu zatáčkou.

Ovládání vyžaduje zpočátku určitý cvik. Nejprve si musíte zvyknout na perspektivu a podle toho koordinovat ovládání. Snímková frekvence je však překvapivě plynulá, alespoň ve srovnání se hrou Flight Simulator II.

Zde je nutná regulace rychlosti a ne ustavičná "cihla na plynu" (a propos, nemám ještě někde "nožní pedály", možná by stálo za to to zkusit!?).

Zejména u skoků je třeba zvolit takovou rychlost, aby přistání proběhlo v klesajícím svahu a nedošlo k poškození. Pozdější tratě vyžadují přesná přistání. Pokud potřebujete čas na nadechnutí, mezerník je vaším přítelem. Ten celou akci pozastaví. Závod můžete předčasně ukončit klávesou "ESC", ale nezískáte žádné body. Pokud opustíte trať, např. krátce před velkým skokem, zrychlení již nestačí k tomu, abyste nabrali dostatečnou rychlost ke zvládnutí skoku. Náš závodník pak marně bojuje a brzy je jeho vůz na šrot. V takovém případě jsem vždy ukončil závod pomocí "ESC", abych zabránil dalšímu poškození.

Závěr:

Kdyby hra vyšla jen na kazetě a načítání trvalo 15 minut, nevadí, tahle hra za to rozhodně stojí! Pro srovnání jsem hrál verzi pro C64 a nenašel jsem téměř žádné rozdíly. Vyšší snímková frekvence na ATARI mě rozhodně nezarmoutila. Zvuk motoru na C64 je možná o něco "realističtější", ale chybí parádní soundtrack. Úroveň obtížnosti je řízná a dostat se až na vrchol je obtížné, ale při správném tréninku asi ne nemožné. Je tedy nutná dlouhodobá motivace. Režim pro více hráčů je předurčen k otestování na některém z příštích setkání ATARI.

Naše hodnocení: Vynikající