= Castle Defender =

od klubu ABBUC

Po načtení hry vás uvítá nádherná, velmi barevná titulní obrazovka.

Zároveň hraje velmi pěkná, melodická hudba, která používá i druhý POKEY, pokud je k dispozici.

Z titulní obrazovky můžete stiskem klávesy Space, Start nebo spouště na joysticku přejít na úvodní obrazovku. Zde lze zvolit z možností zobrazení instrukcí (Instructions) nebo spuštění hry (Play). Stiskem spouště, klávesy Start nebo Return spustíte hru.

Hru lze ovládat joystickem nebo klávesnicí (WASD + 1,2,3 a U). Zobrazí se herní pole první úrovně. Úroveň sestává z několika kol. V první úrovni na vás čeká 5 kol nájezdů útočníků.

Hlavním úkolem této hry je bránit vlastní hrad, což se snáze říká, než realizuje. K vašemu hradu vede jen jedna cesta. Na druhém konci cesty se materializuje portál propojující náš svět s jiným. Z tohoto portálu vystupují hordy rozličných příšer, které jako by vycházely z podsvětí. Nyní musíte zabránit těmto strašlivým příšerám, jako jsou skřeti, kostlivci, zombie, hadi a černokněžníci, aby dobyly váš hrad.

Tomu lze zabránit rozmístěním různých typů obranných věží podél cesty k hradu. K zabíjení pekelných příšer máte k dispozici tři různé obranné věže.

V první úrovni se náš hrad nachází vpravo nahoře a portál z jiného světa je vlevo nahoře. Mezi nimi se proplétá cesta, po které kráčejí pekelné příšery. U cesty vidíte několik kruhů s vyznačeným středem. Na tyto kruhy lze nyní umisťovat obranné věže. V první úrovni máte na výběr z 11 pozic. Kolem jednoho z kruhů bliká rámeček. To je „kurzor“, který lze přesouvat klávesami WASD nebo joystickem. Stiskem spouště lze nyní umístit věž nebo vylepšit již stojící věž. Pokud stisknete spoušť nebo klávesu Return, zobrazí se stručný přehled tří různých typů věží.

Místo spouště nebo klávesy Return můžete také stisknout klávesy 1, 2 nebo 3, přičemž každá klávesa odpovídá jednomu typu věže. Přehled obsahuje údaje o různých věžích.

KEY indikuje klávesu pro umístění věže. LEVEL indikuje úroveň vylepšení věže. Když postavíte novou věž, její úroveň je 0. Každou věž lze upgradovat na úroveň 1 až 3. DMG (Damage) indikuje, jak velké poškození způsobí věž soupeři při zásahu. SHLD (Shield) indikuje, kolik energie ubere zásah soupeřovu štítu. RNG (Range) indikuje dostřel zbraní věže. Rychlost střelby věže indikuje hodnota RATE. A konečně COST indikuje cenu za postavení věže.

Například věž 1 na úrovni 0 způsobuje při každém zásahu poškození 2, snižuje energii štítu o 0, má do střel 15 jednotek, kadenci 63 a cenu 140 zlatých (gold). Věž 2 na úrovni 0 pak nezpůsobuje nepřátelům žádné poškození, ale snižuje energii štítu o 4.

Pokud chcete věž vylepšit, můžete tak učinit stiskem spouště nebo klávesy Return. Zobrazí se rovněž stručná statistika příštího možného vylepšení. Pro další vylepšení můžete stisknout také klávesu U. Vylepšení věže 1 na úroveň 1 zvýší míru poškození na zásah, dostřel a rychlost střelby. Tip pro vás: Věž 1 dokáže snížit energii štítů nepřátel na úrovni 3.

Již postavenou věž nelze nahradit jiným typem věže.

Je tedy třeba strategicky uvážit, jak věže rozmístit. Poznámka: Abyste nepřátelům způsobovali poškození, nejprve je třeba odstranit jejich štít.

Podívejme se nyní na zdánlivě chaotická čísla nacházející se kolem herního pole. Začněme stavovým pruhem nalevo. Pod nápisem STATS je uveden údaj L20. To znamená, že do vašeho hradu smí proniknout nejvýše 19 příšer. Další obránci v hradu nejsou. Jakmile do hradu pronikne dvacátá příšera, hrad je dobyt a hra končí. Počítadlo se snižuje od 20 k 0. Pod tímto údajem je další – G000280. G indikuje gold (zlaté), tedy stav vaší pokladny. Za zlaté můžeme stavět nebo vylepšovat věže. Zlaté získáváte za zabíjení nepřátel. Poslední položka je S000000, což je jednoduše skóre.

Pod herním polem se zobrazují hordy útočníků. První příšera zleva, na první úrovni v prvním kole, má zdraví 14 a 0 jednotek štítu. K jejímu zabití je třeba, aby ji sedmkrát zasáhla věž prvního typu. Druhá příšera má zdraví 20 a 0 jednotek štítu. Napravo od příšer se zobrazují dvě čísla, přičemž první indikuje jejich zdraví a druhé štít. V pozdějších vlnách a úrovních se zdraví a energie štítu zvyšují.

Napravo od herního pole se zobrazuje zdraví příšery, která je nejblíže k vašemu hradu. Pod textem ENEMY mohou být například údaje +14, (ikona štítu) 0 a (6 pixelů) 34. To znamená, že příšera nejblíže hradu má zdraví 14, štít 0 a zbývá zabít 34 příšer.

Na konci každého kola získáte několik zlatých jako bonus. V první úrovni vás čeká 6 kol. Jakmile úspěšně ubráníte celou úroveň, objeví se úplně nová mapa. Hrad a brána do jiné dimenze se nyní nacházejí jinde. Všechny věže zmizí a pro jejich postavení jsou k dispozici nová místa. Počítadlo L nalevo od herního pole se rovněž zvýší na 20. Obtížnost v úrovni 1 je stále poměrně nízká, ale v druhé úrovni se znatelně zvýší. V první úrovni můžete rozmístit 11 věží. Ve druhé je jich deset a ve třetí devět.

Grafika je ve vysokém rozlišení grafického režimu 8 s barevným pozadím. Vše je velmi jemně vykresleno, což pro strategickou hru zcela postačuje. Hudba a zvukové efekty jsou velmi pěkné. Krátké znělky mezi úrovněmi nejsou otravné. V některých pasážích jen čekáte na zničení nepřátel, abyste vydělali zlaté. V takových situacích můžete stisknout klávesu Space. Po dobu, kdy je klávesa stisknuta, se hra zrychlí. Pokud situace vypadá beznadějně a nezdá se, že byste příšery mohli porazit, můžete hru současným stiskem kláves Start, Select a Option ukončit.

Závěr: Skvělá hra, vyžadující strategické myšlení. Je třeba důkladně rozmyslet, kde a kdy postavit nebo vylepšit kterou věž.

81 %