Fractari je program pro generování Mandelbrotovy množiny na 8bitovém Atari. Výpočet probíhá až v 32bitové přesnosti, v pevné desetinné čárce, a používá nejrychlejší autorovi známé algoritmy.
Pro finální zobrazení je použit 8barevný režim, který používá změnu barev ob řádek, případně v kombinaci s blikáním.
Program podporuje PAL i NTSC.
Napsáno v MADS assembleru, s vydatnou pomocí emulátoru Altirra.
Spáchal R0ger, v červnu 2020. Dík PG za testování, náměty, a název!
Inspirováno Youtube videem "Guide to Exploring the Mandelbrot Set".
Z - aktuální zoom. Možné hodnoty jsou 1-22. Přesnost výpočtu je pak následovná:
1-6 - 16 bitů 7-14 - 24 bitů 15-22 - 32 bitů
Hodnoty I, S, O, R, P a M viz stejné klávesy v ovládání níže. Dále je zobrazen čas posledního výpočtu a průběh aktuálního výpočtu v procentech.
Joystick - ovládání kurzoru, tlačítko provede Zoom-in
Backspace - Zoom out
Esc - přerušení výpočtu
Return - zopakování výpočtu
Mezerník - skrytí kurzoru a stavové lišty
M,shift+M - režim zobrazení během výpočtu. Po ukončení výpočtu se výsledný obrázek vždy zobrazí pomocí režimu 2.
0 - pouze stavová lišta, maximální rychlost
1 - Antic D, 4 barvy, mírné zpomalení (cca o 17 %)
2 - Antic E, kernel, 8 barev, výrazné zpomalení (více než 2x)
L - během výpočtu se zobrazuje naposled dokončený obrázek (za použití módu 2 a tedy výrazného zpomalení)
F - blikající mód - vhodný zejména pro LCD televize, prohazuje sudé a liché řádky každý snímek. Pouze pro režim 8 barev.
S, Shift+S - škálovaní barev. Tato hodnota určuje hustotu vrstevnic. Je vhodné ji zvětšit při větších zoomech pro lepší zobrazení detailů v hustých oblastech.
O, Shift+O - offset při škálování. Pokud je hodnota škálování větší než 1, je možné posouvat hranice mezi barvami Vhodné pro vyladění tvarů vrstevnic.
R, Shift+R - rotace palety. Posouvá barvy v paletě, aniž by byly ovlivněny tvary vrstevnic.
P, Shift+P - změna palety. Přepne na jednu z devíti předdefinovaných barevných palet.
Při změnách hodnot S, O, R a P se používají již vypočítané hloubky a obnovení obrázu je relativně rychlé.
I, Shift+I - změna počtu iterací. Tato hodnota přidává detaily uvnitř množiny (černá oblast). Zároveň ale může výrazně zpomalit výpočet.
1 - 32 iterací 2 - 64 iterací 4 - 128 iterací 8 - 256 iterací
Změněná hodnota I se použije při dalším výpočtu, případně je možné použít klávesu Return pro přepočítání aktuální pozice.
C - zobrazení aktuálních souřadnic. Primárně určeno pro přenos pozice na jiný počítač.
Shift+C - zadání nových souřadnic.
U - vrácení souřadnic naposled zadaných joystickem, např. po nechtěném
0-9 - předvolby přednastavených pozic. Uveden čas v režimu M:1. 0 - 0:24 - počáteční pozice. 1 - 6:19 - zmenšená Mandelbrotova množina na relativně nízkém zvětšení. 2 - 3:27 - sloní hlava. Černou oblast je možné vyplnit detaily zvětšením hodnoty I. 3 - 15:48 - zmenšené Mandelbrotovy množiny uvnitř sloních chobotů jsou zkosené. 4 - 4:52 - fjordy. Nízká hodnota I omezuje množství detailů na hranici černé oblasti, což ale může být taky zajímavé. 5 - 16:10 - dvojitá spirála. 6 - 18:45 - jiná zmenšená Mandelbrotova množina. Tyto kopie mají vždy různé okolí, v závislosti na oblasti, kde se nacházejí. 7 - 15:53 - dron. V okolí této zmenšeniny se nacházejí 4 oblasti připomínající vrtule. 8 - 15:15 - strom? Jaderný výbuch? Řez mozkem? Sandál? 9 - 63:46 - maximální zvětšení. Větší zvětšení mají typicky víc detailů, ale výpočet trvá déle.
Tab - party mód - postupně počítá přednastavené pozice, počínaje naposledy použitou. Možné kombinovat s módem zobrazení posledního obrázku (klávesa L).
Program Fractari vyžaduje 64 KB RAM. Spustit jej lze z FLOP readeru, DOSu i QMEGu.