Space Arena 16K

Hru Space Arena od Fandala možná už znáte. Jde o jednoduchou vesmírnou střílečku pro 2 až 4 hráče, v níž se honí po obrazovce raketky, které po sobě střílejí. Každý hráč ovládá jednu z nich, snaží se postřílet co nejvíce soupeřů a být, pokud možno, co nejméněkrát zasažen.

Space Arena vyšla původně v roce 2009 (FLOP 52) a ovládána byla pomocí paddlů. V roce 2014 se dočkala předělání pro MultiJoy a byla vydána pod názvem Space Arena M4 (FLOP 58).

Nyní jsme o dalších 5 let dál a máme k dispozici další předělávku této hry. Tentokrát jde o úpravu pro 4 ovladače bez MultiJoye! Jak je to možné? První počítače naší oblíbené značky - Atari 400 a Atari 800 - byly vybaveny čtyřmi joystickovými porty.

Protože čtyřstovka a osmistovka slaví letos úctyhodné 40. narozeniny, rozhodli jsme se jim něco nadělit. V posledních letech docházelo často k předělávkám starých her pro 4 hráče (napsaných původně pro 400/800) na MultiJoy. Napadlo nás tedy tentokrát naopak nějakou z nových MultiJoy her "backportovat" zpět na stroje se 4 porty.

Los (resp. Fandalova zralá úvaha) padl právě na Space Arenu M4. A původní autor ji přetavil ve Space Arenu 16K. Proč 16K? On byl totiž Fandal tak ohleduplný, že myslel na Atari stařenky také po stránce jejich mnohdy omezené paměti. Tuto hru tak lze spustit i na strojích s pouhými 16 KiB RAM!

Vše má ovšem ve světě omezených zdrojů svou cenu. Spouštění hry pro tak malou paměť se neobejde bez zavádění od velmi nízké adresy. To znemožňuje její spuštění z DOSu (a tedy i z FLOP readeru).

Spustitelný soubor SA16K.COM, který najdete na disku B, můžete zavést např. z QMEGu. K naší nelibosti jsme zjistili, že na Atari 400 s 16 KiB RAM nejde spustit obslužný SW pro SDrive. Ani ze SIO2SD se nám nepovedlo nabootovat.

Řešením se ukázal být až speciální bootsektorový zavaděč, který kdysi napsal Bob!k pro spuštění hry Laura (FLOP 61). S ním jsme Space Arenu 16K na šestnáctikilové Atari 400 opravdu spustili.

Abychom vám ušetřili práci, připravili jsme pro vás speciální bootovací disk (strana C), který obsahuje jen hru Space Arena 16K a Robertův zavaděč. Stačí vložit do jednotky připojené k Atari 400 a spustit.

Technická poznámka pro majitele SDrive:
Protože na počítačích s 16 KiB RAM nelze spustit obslužný program pro SDrive, je nutné zajistit, aby disk FLOP_64C.ATR bootoval bez nutnosti ručního výběru. Toho dosáhnete jeho přejmenováním na SDRIVE.ATR a umístěním do kořenového adresáře SD karty. Původní soubor SDRIVE.ATR si však uchovejte (např. pod jiným názvem nebo v jiném adresáři). Hra se pak spustí automaticky po připojení SDrive a zapnutí počítače nebo po zvolení systémového disku SDrive (svítí kontrolky všech 4 disků). Po skončení hraní přejmenujte zase aktuální SDRIVE.ATR na FLOP_64C.ATR a původní SDRIVE.ATR vraťte do kořenového adresáře.