Konečně je to tady! Scramble pro 8bitové počítače ATARI. Hru jsem za svých mladých let přímo zbožňoval. Jenže kapesné mi nikdy nevystačilo na to, abych hru dohrál v automatové herně.
Bohužel, v 80. letech žádná oficiální konverze na 8bitové počítače nevyšla. Ale dnes, díky PlaySoftu, je konečně tady s 35letým zpožděním. Jistě, byly tu klony, například protivně pípající Caverns of Mars II. Nebo i Beta Lyrae, což je podle mne skvělá hra, kterou stále hraji. Nezapomeňme ani na příšernou cartridge Super Cobra.
PlaySoft ze Spojeného království vytvořil konverzi pro Atari 5200. Celou hru, včetně úplně všech úrovní vměstnal do 32kilobytové cartridge, což je malý zázrak.
A nakonec, Homesoft vzal verzi pro Atari 5200 a zkonvertoval ji pro 8bitové počítače. Tato verze je dlouhá 27516 bytů. To se stalo jen několik hodin před tím, než PlaySoft vydal svou vlastní konverzi, která má 26961 bytů.
Vezmeme-li v úvahu, že hra vyžaduje dvoutlačítkový joystick, obě konverze se liší. Joystick pro Atari 5200 má dvě oddělená tlačítka. Při hraní konverze od Homesoftu se rakety odpalují tlačítkem na joysticku, zatímco bomby jsou shazovány stisknutím mezerníku. Lze také nastavit, že tlačítko odpaluje obojí.
Konverze od PlaySoftu podporuje gamepad pro SEGA Megadrive (Genesis). Tlačítkem 1 se odpalují rakety, tlačítkem 2 shazují bomby. Tlačítko B odpaluje rakety (STRIG0) a tlačítko C shazuje bomby (PADDLE0).
Po zavedení hry se objeví textová obrazovka s výzvou "Play Scramble." Zobrazen je výčet objektů, jejichž zásah je bodován a také tabulka s nejlepším skóre.
Stiskem tlačítka vyvoláte nabídku nastavení. Klávesou 1 měníte obtížnost (nízká, normální). Klávesa 2 nastavuje rozestup mezi stěnami jeskyní. Klávesa 3 nastavuje velikost lodi (normální, malá). Rychlost nepřátelských raket přepínáte klávesou 4 (normální, rychlá). Klávesa 5 přepíná režim automatické palby (pomalý, rychlý, vypnuto). Klávesa 6 nastavuje ovládání vypouštění bomb (mezerník odpaluje bomby, tlačítko C na gamepadu odpaluje bomby, tlačítko na ATARI joysticku odpaluje bomby a rakety). Klávesou 7 nastavíte počet životů. Klávesa 8 mění rychlost rolování.
Poté, co je vše nastaveno, stiskněte tlačítko na joysticku a hra začne. Hráč přebírá roli elitního pilota, který dostal za úkol zničit tajnou základnu na nepřátelském území. Protože se žádný z tajných agentů nikdy nedostal do této silně zabezpečené oblasti, není o základně téměř nic známo. Předpokládá se, že se nachází v přízemí obrovské věže zvané "Konami Tower." Úkolem hráče je proletět s válečným ptákem Scramble přes nepřátelské území. Nepřátelské území má celkem 5 obranných pásem.
V každém pásmu lze narazit na nový druh nepřátel nebo terénu.
Pásmo 1: Skalnatý terén s obranou raketami země-vzduch
Pásmo 2: Jeskyně s útočícími UFO
Pásmo 3: Jeskyně s meteority, kterým se lze pouze vyhnout
Pásmo 4: Raketová obrana s výše položenými základnami
Pásmo 5: Bludiště kaňonů a útesů
Pásmo 6: Základna
A jdeme na to. Pohyb válečného ptáka ve všech osmi směrech řídíte pákou joysticku. Protože hrávám s ATARI joystickem, vždy odpaluji rakety společně s nejvýše dvěma bombami. Cílem je dostat se skrz všechna obranná pásma a nakonec zničit věž "Konami Tower." Jakmile se to podaří, hra začne znovu s vyšší obtížností. Zní to vlastně jednoduše, jen kdyby ve hře nebyly všechny ty obranné rakety.
Obrazovka roluje vždy zprava doleva. Nejlépe je zničit všechny rakety ještě když jsou na pozemních odpalovacích rampách, než stačí váš válečný pták ohrozit.
Vlevo dole je ukazatel vaší polohy v jeskyních. Pod ukazatelem je zobrazen počet zbývajících životů. Dole uprostřed je ukazatel paliva. Pokud palivo dojde, válečný pták se pochopitelně zřítí. Sledujte tedy pozorně objekty označené nápisem "FUEL." Jejich ničením palivo doplníte. Vpravo dole je zobrazeno skóre a také vlajky ukazující číslo jeskyně.
Trefíte-li rakety nebo pozemní cíle v první jeskyni, vybuchnou normálně. Ve druhé jeskyni uvidíte v explozích logo ATARI. A ve třetí jeskyni - na to už musíte přijít sami. Já jsem se dostal až do páté jeskyně a v explozích jsou pokaždé jiná loga. Nový život získáte za každých 10 000 bodů.
Konverze grafiky je velmi dobrá. Animace válečného ptáka jsou opravdu skvělé. Popravdě, všechno co lze zničit je animováno s vysokou úrovní detailů. Nejvíce se mi líbí rakety poskakující na zemi, jako kdyby měly pod kapotou roje včel.
Stejně jako na herním automatu, barvy v jeskyních (včetně nepřátelských objektů) mění barvy. Zvukové efekty se omezují na výstřely, zásahy a získání nového života. Hudba nehraje žádná.
Závěr: Výborná akční podívaná, konečně dostupná pro 8bitové počítače Atari. Hratelnost je velmi dobrá a hra není přehnaně obtížná. Grafika se velmi blíží originální hře včetně některých trochu až přehnaných animací. Moc se mi to líbí. Zvuková stránka odpovídá hře z roku 1981.
Scramble vyžaduje 64 KB RAM a běží na modelech XL a XE s operačním systémem QMeg 4.04
Grafika : 7 Zvuk : 6 Zábavnost : 10
Napsal Dirk "Yellow_Man" Troger
Přeložil Erhard "Floppydoc" Putz