Hra Bosconian byla očekávaná dlouhou dobu a v roce 2017 konečně přišla na trh. Recenzi redakčního týmu ABBUCu najdete v čísle 132 magazínu ABBUC. Podívejme se nyní na port hry stejného názvu z roku 1981 od společnosti Namco Arcade společně s Dietrichem, Flopppydocem a Bunsenem.
Novou nahrávací obrazovku stojí za to vidět a další následuje. Obě opustíte stisknutím mezerníku. Objeví se titulní obrazovka, na které nás zdraví podobně svěží a trochu zvláštní zvukový doprovod a několik animací. Poté lze zahájit hru stisknutím spouště.
Hráč ovládá raketku uprostřed obrazovky a v každé úrovni musí zničit všechny vesmírné pevnosti. (Pevnost lze zničit sestřelením všech šesti děl nebo zasažením rudě zbarveného jádra pevnosti.) I když je k dispozici automatická střelba vpřed a vzad, není snadné jádro trefit, protože vesmírné pevností střílí ze všech děl. Navíc hráče ohrožují nepřátelské vesmírné lodě: lodě ve tvaru A se snaží do nás narazit, lodě ve tvaru V pak krouží kolem, aby mohly zaútočit z boku. Navíc jsou kolem roztroušené asteroidy a miny, které můžeme rovněž sestřelit.
Polohy vesmírných pevností se zobrazují na fialové mapě napravo jako červené body a naše raketka je znázorněna blikajícím bílým bodem. Hranice mapy jsou propojené (nahoře/dole nebo vlevo/vpravo), čímž vzniká prostor ve tvaru prstence. Po zničení všech vesmírných pevností v úrovni pokračujeme do další. Úrovní je celkem 32. Pokud dojde k zasažení nebo nárazu do naší raketky, ztrácíme jeden ze čtyř životů, které se zobrazují vpravo dole. Každých 20 000 bodů naštěstí získáváme život navíc, a stejně tak při dosažení 50 000 bodů.
Grafika je nádherná: vesmírné stanice, lodě i miny jsou barevné a plynule plují kolem naší raketky, která se stále nachází uprostřed obrazovky.
Pozadí s hvězdami se posouvá pomaleji, čímž navozuje prostorový efekt. Dále jsme obklopeni vesmírnými loděmi, kterých můžeme vidět až pět nebo šest současně. Napravo se stále zobrazuje – samozřejmě v jiných barvách – mapa, skóre a stav. Velmi se nám líbí nahrávací obrazovka, pěkná je i titulní obrazovka a výpis nejlepších skóre.
Zvuk za grafikou nijak nezaostává: kromě melodie na titulní obrazovce, po skončení hry a v seznamu nejlepších skóre stojí za povšimnutí pozoruhodné zvukové efekty. Navíc uslyšíme i úžasné samply, jako:
Samplům je však trochu obtížné rozumět, např. v samplu "Blast off" chybí "f" na konci a hlášení "Condition Red" není rozumět vůbec. Zde však není na vině autor, protože samply jsou přesně převzaty z arkádové verze společnosti Namco. Možná tehdy anglické hlášky namlouval Japonec.
Na konci hry lze zobrazit seznam nejlepších skóre. Pokud na titulní obrazovce stisknete klávesu SELECT, skóre se zobrazí ve formě QR kódu, který lze použít pro odeslání vašeho výsledku na stránku Hi Score Café pomocí vhodné čtečky QR kódů. Ta však vyžaduje registraci na polském webu.
Hru lze pozastavit a obnovit pomocí klávesy START (!). To však nefunguje úplně bez problémů, protože autor zapomněl správně ošetřit její čtení. Chcete-li hru ukončit, můžete stisknout klávesu OPTION (!), když je hra pozastavená.
Asteroid = 10
Mina = 20
Loď = 50
Výzvědná loď = 200/300/400
Velitel formace = 100
Celá formace = 800 (pokud bylo zničeno všech 5 lodí)
Dělo pevnosti = 200 (kromě posledního děla)
Vesmírná pevnost = 1500
Na závěr několik tipů pro ty, kteří chtějí zaregistrovat co nejvyšší skóre na stránce Hi Score Café:
Z projektu Bosconian se vyklubala fantastická hra, možná ještě lepší než předloha. Obtížnost je tak akorát: na začátku je celkem snadná, ale od 8. úrovně už budete potřebovat zkušenosti. Díky 32 úrovním se stále jinými polohami pevností je pořád co objevovat s tím, jak se zlepšujete. A kdo chce snadné úrovně dokončit rychle, může jen sestřelovat jádra pevností. Kromě verze se samply, která vyžaduje 128 KB paměti, existuje i verze s omezeným množstvím samplů, vhodná i pro 64KB stroje. Obě jsou pak k dispozici ve variantách pro PAL a NTSC. Nyní tedy přistupme k bodovému hodnocení.
Zvuk: 9,5
Grafika: 9,5
Zábava: 9,8
Celkem: 9,7