BM: Zdravím tě, Stefane. V komunitě osmibitových ataristů jsi známá osobnost, zejména díky svému software. Ten si během let získal velikou popularitu. Byl bys ochoten odpovědět na několik otázek resp. udělat s námi rozhovor?

SD: Ahoj, velmi rád. Tím softwarem myslíš QMEG, který se rozšířil do celého světa. Na co by ses rád zeptal?

BM: Jistě, QMEG je velmi oblíbený. Spousta 8bitových ataristů používá tento zajímavý operační systém. Nějakým způsobem se dostal i do naší země. Ale jak to vlastně vše začalo? A byl někdy oficiálně distribuován zde v Německu?

SD: Systém jsem vlastně vytvořil z prostého důvodu - aby bylo možné efektivněji využívat rozšířenou paměť i další hardware pro Atari. Lidem z COMPY SHOPu se systém zalíbil a QMEG 3 nějakou dobu oficiálně prodávali. Myslím, že prodali tak 50 kusů. Ale pak se QMEG rozšířil do celého světa. Domnívám se, že mnoho jeho uživatelů je z Polska.

BM: Dobrá, to byla verze 3. Jak to bylo s verzí 4?

SD: Verzi 4 jsem vytvořil v roce 1997 pro sebe a pro své přátele. Prodával ji tehdy ABBUC a prodali něco kolem 30 kusů.

ZB: Takže QMEG není komerční produkt? Nezlobíš se na lidi, kteří QMEG používají, aniž by za něj zaplatili?

SD: Ne, nezlobím se na ty, co používají QMEG bezplatně. QMEG je dostupný na některých internetových stránkách a archivech. Já proti tomu nic nenamítám.

BM: To je od tebe hezké. V tom případě mne ale překvapuje, že QMEG nemá svoji vlastní oficiální internetovou stránku. Proč tak populární a volně šiřitelný produkt nemá svou vlastní stránku?

SD: To je tedy trochu složitější. Za práci, kterou jsem na QMEGu odvedl, si peníze nežádám. Ale QMEG je přece jenom založen na původním Operačním systému, který byl chráněn autorským právem. QMEG je jen upravený operační systém pro Atari XL. A já nechci riskovat problémy s právníky.

BM: Ano, to chápu. Ale myslím si, že by si QMEG zasloužil alespoň informační stránku s dokumentací. Právě teď píši článek o QMEGu 3 a 4 pro náš magazín FLOP. Česká dokumentace je k dispozici pouze pro QMEG 3. Spousta českých uživatelů tak nezná skvělé nové funkce verze 4. Hledal jsem návod ke QMEGu 4 v angličtině, ale našel jsem jen německou verzi s anglickými poznámkami.

SD: To ano, je možné, že existuje jen německá verze. Ale nemělo by být obtížné přeložit návod do angličtiny. To bych mohl udělat. Až bude hotový, dám jej na nějakou stránku o Atari, která je v angličtině.

BM: Děkuji, to by bylo výborné. Mohl bys prosím v rychlosti popsat rozdíly mezi verzemi 3 a 4?

SD: Pokusím se. Ale QMEG 3 jsem nepoužíval 20 let, nejsem si jistý, zda si dokáži všechny rozdíly ještě vybavit. Za prvé, a to je patrné z menu, je tam volba pro všech 8 jednotek. Dále QMEG 4 automaticky rozpozná rozšíření pro zrychlený přenos dat. Není tedy potřeba mačkat klávesu U. Další novou funkcí je CAS simulátor (simulace magnetofonu, pozn. překl.)

BM: Jednou z nových funkcí je také FREEZER, ale jen málo lidí ví, jak jej použít.

SD: To je jednoduché. Spustím nějaký program. Pak kdykoliv stisknu CONTROL+HELP a program je zmrazen. Pak stisknu CONTROL+S a paměť RAM je uložena do RAMDISKU A. Pak znovu stisknu CONTROL+HELP a program běží dál. Pokud se chci vrátit zpět k uloženému stavu, program zmrazím znovu. Potom stisknu CONTROL+L a tak nahraji předtím uloženou RAM. Po stisku CONTROL+HELP se program rozběhne od uloženého stavu.

BM: Paráda. To zní skvěle. Funguje to se všemi programy?

SD: Problémy se mohou objevit, pokud daný program (třeba nějaká hra) používá hardwarové registry. Ty se neukládají do paměti RAM. I programy, které odpojují operační systém, se také s FREEZERem používat nedají.

Ale nemohu nezmínit moji oblíbenou funkci FREEZERu. Pokud je program zmrazen, lze na klávesnici napsat 6 hexadecimálních číslic a stisknout RETURN. První čtyři číslice označují adresu, poslední dvě číslice označují hodnotu, která se na tu adresu zapíše. Tak lze běžící program jakkoliv pozměnit. Třeba změnit barvu pozadí.

BM: Nebo můžeš upravit hru na nekonečný počet životů, je to tak?

SD: Ano jistě, to můžeš, totiž je-li hra s QMEG FREEZERem kompatibilní.

ZB: A jak je to s tiskárnami. QMEG 3 podporoval tiskárny připojené přes rozhraní CENTRONICS. Platí to i pro QMEG 4?

SD: To ne. Podporu jsem musel odstranit. Od 90. let bylo snazší tisknout z PC, tak jsem podporu tisku z Atari již nepotřeboval. Volné místo v ROM jsem potřeboval pro nové funkce. Třeba FREEZER. Ten zabírá v operačním systému 0,5 KiB.

ZB: A jaké typy rozhraní CENTRONICS podporoval QMEG 3?

SD: Nejsem si jistý, zda rozumím tvé otázce. Vytvořili jsme paralelní rozhraní s pomocí dalšího čipu PIA v Atari. Byl umístěn na původním čipu PIA. K původnímu čipu byly připájeny napájecí vývody. Ostatní vývody (normálně používané pro připojení joysticků) byly ohnuté a připojené ke konektoru CANON 25 umístěném na zadním čele krytu Atari. Jak vidíš, v krytu mého Atari po něm ještě zbyla díra, poté co jsem konektor odstranil.

BM: No teda. Tak tohle je opravdu TO Atari, které jsi celou dobu používal v době vývoje QMEGu?

SD: Ovšem, to je moje původní Atari 800 XL. Vlastním ho již 36 let a stále funguje bezchybně. Na tomto počítači jsem vyvinul QMEG i všechen můj další software.

ZB: Pěkné, ale vraťme se ještě k tiskárnám. Takže jsi neupravil QMEG 3 k použití s rozhraním CENTRONICS založeném na čipech kompatibilních s čipem INTEL 8055?

SD: Ne. Netušil jsem, že pro Atari existovala i jiná rozhraní (CENTRONICS, pozn. překl.)

ZB: Ale ano. Až do roku 1990 nebylo možné v naší zemi kupovat čipy od Motoroly, tak se používaly jiné technologie. Myslím, že rozhraní CENTRONICS založené na čipech od Intelu bylo vyvinuto na Slovensku. A pak se u nás používalo společně s upraveným QMEGem 3.2

SD: Tak to jsem tedy netušil. Ale ano, QMEG by mělo jít upravit tak, aby podporoval i taková rozhraní.

BM: QMEG znamená "Quarter Mega", tedy 256 KiB. Vždycky jsem přemýšlel nad tím, proč není možné použít 2 RAMDISKy o velikosti MEDIUM, když by se do těch 256 KiB vešly. Jak velkou rozšířenou paměť může vlastně QMEG doopravdy využít?

SD: QMEG používá 192 KiB rozšířené paměti. 256 KiB tedy znamená 64 KiB operační systém + RAMDISK 192 KiB.

BM: Proč RAMDISK 192 KiB? O takovém rozšíření jsem nikdy neslyšel. Každý koho znám má 256 KiB nebo více rozšířené paměti.

SD: Rozšíření o 192 KiB bylo vyvinuté jako úplně první. Oblíbené bylo v 80. letech, protože bylo velmi jednoduché ho postavit. Prostě se v Atari vyměnily původní čipy za čipy s čtyřnásobnou kapacitou, přidalo pár řídících čipů a bylo hotovo. To je tedy 64 KiB RAM a RAMDISK 192 KiB.

BM: Dobrá. V 80. letech, to byla doba QMEGu 3. Ale v 90. letech, v době vydání QMEGu 4 už byla dostupná a také se používala rozšíření paměti o 256 KiB nebo i více. Tak proč QMEG 4 nepodporuje alespoň RAMDISK 256 KiB?

SD: Nemyslím, že by to bylo potřeba. Ve svém Atari mám 192 KiB rozšířené paměti a to mi stačí. Jaká by to byla výhoda? Mít zároveň dvě diskety o hustotě MEDIUM v RAMDISKu? K čemu? Dnes nikdo nezavádí vícediskové hry z RAMDISKu. Každý přece používá rychlé USB či SD emulátory disketových jednotek. A při kopírování disket stačí vkládat jednu po druhé.

BM: Ano, to je pravda. Zatím jsme mluvili o QMEGu 3 a 4. Co ale verze 1 a 2?

SD: To je tedy už velmi dávno. Ani nevím, jestli ještě nějaké mám. Je to 30 let. Dobrá, QMEG 1 nebyl hardware, tím myslím, že nebyl v paměti ROM. Do počítače se zaváděl. Ale QMEG 2 už byl ve formě paměti ROM.

BM: A jaké plány máš do budoucna? Plánuješ např. QMEG 5?

SD: No, nic speciálního v plánu nemám. Možná bych mohl udělat nějaké nové levely do své hry Hugohunt. A pracuji na Y-DOSu, což je následovník X-DOSu. Nemyslím si, že vznikne nová verze QMEGu. Využil jsem v operačním systému veškeré dostupné místo, takže bych musel odstranit některou z aktuálních funkcionalit, aby se uvolnil prostor pro nové funkce.

BM: OK, zmínil jsi některé své další projekty, jako jsou hry. Takže jsi vyvíjel i hry? A které to jsou?

SD: Ano, je to už dávno. Psal jsem je v BASICu. Mohu zmínit hru Hugohunt. Je to logická hra, která byla také portována na Commodore. Jiná hra je např. Der Huerdenlaeufer (Hurdle Jumper - skokan přes překážky), ve které běžíte z kopce a musíte skákat přes překážky.

BM: Ano, to jsou pěkné a jednoduché hry. Ale ty jsi proslulý hlavně svými systémovými utilitami. Viděl jsem tě používat program jménem YASH. K čemu slouží?

SD: YASH je komplexní nástroj pro SIO2USB - emulátor floppy mechaniky, který ukládá software na USB disk a do interní paměti. Ačkoliv SIO2USB má displej a několik tlačítek, dají se s ním obsluhovat pouze základní funkce. YASH je souborový manažer, umí mount/unmount ATR souborů, vytvářet složky, kopírovat soubory, nastavovat čas (v počítači), ukázat volnou paměť, formátovat USB zařízení, atd.

BM: To je pěkné. Také jsi napsal alternativní firmware pro disketové mechaniky XF551. Jaké přináší výhody? Mohu například použít oboustranně naformátovanou disketu jako 2 disky bez nutnosti fyzicky obrátit médium v mechanice?

SD: No, je to také už 20 let. Bohužel si už nepamatuji všechny funkce. Ale můžeš se přepínat mezi 8 operačními režimy. Jedním z nich je standardní režim. Pracuje s disketou jako s jedním DS/DD diskem.

To, na co se ptáš, je režim oddílů. Můžeš ovládat jednu disketu jako dva nezávislé oddíly. Pokud máš svoji mechaniku nastavenou jako číslo 1, druhá strana je přístupná jako mechanika 2.

BM: Hm, to zní skvěle. Vím, že je s tvým firmwarem možné u XF551 použít také 3.5" mechaniku.

SD: Ano. Je tam režim, ve kterém můžeš číst diskety z ST nebo PC. Pro bližší informace se musíš podívat do dokumentace. Ale ta je bohužel jen v němčině.

BM: Také jsi zmínil X-DOS. Je to prostě jen jiný DOS? Jaké má funkce?

SD: X-DOS je DOS s příkazovou řádkou. Používá jen nezbytné minimum paměti a umožňuje používat zaváděné ovladače (loadable drivers), které nebylo lehké implementovat. Nedávno jsem vydal verzi X-DOS 2.5.

Odstranil jsem vestavěné funkce pro podporu XF551. Místo nich jsem doplnil podporu některých emulátorů, takže X-DOS může být nyní použit s Altirrou. A příkaz MAP je nyní interním příkazem. Je použit pro analýzu spustitelných souborů - vypisuje adresy, atd.

BM: Jak fungují zaváděné ovladače?

SD: Prostě napíšeš jen jméno a parametry a stiskneš Return. Např. zde je ovladač pro komentované chyby. Nejen, že ukáže k˘d chyby, ale také popis této chyby. Jako např. ERROR 170 - File not found.

Vytvoření nového ovladače je snadné. Můžu ti ukázat např. k˘d ovladače pro barvu pozadí. Změní ti barvu pozadí dle libosti a pamatuje si původní barvu. Takže po odebrání ovladače bude obnovena původní barva pozadí.

BM: A s jakými typy souborových systémů X-DOS pracuje?

SD: Jsou podporovány pouze standardní Atari DOS 2/3 disky. Ne SpartaDOS, atd.

BM: Díky, Stefane, za tvůj čas a zajímavé informace. Také děkuji za všechen ten užitečný software, co jsi pro Atari vytvořil. Hlavně za QMEG.

SD: Rádo se stalo.