aneb epochální výlet nového ataristy do Polska
Letos z Olomouce vyjela na tuto akci v polském příhraničí skupinka tří ataristů: Robert (Bob!k), Bohdan a poprvé i nováček - Tonda Holík. Plánovaný čas odjazdu 17:00, skutečný čas odjezdu - krátce před 18:00.
Ještě při nakládání do Robertova auta jsem se ptal, zda mám vzít multijoy. Robert trochu zaskočeně odvětil, že pokud chci hrát něco na multijoy, tak ho vzít můžu, ale že on nemá ani joystick.
Cesta probíhala dobře vyjma některých omezení na výjezdu z Olomouce a za Šterberkem. Jeli jsme klasicky přes Bruntál, Vrbno pod Pradědem a Zlaté Hory, kde probíhala tradiční slavnost. Před průjezdem bývalou celnicí se nám Tonda přiznal, že ještě nikdy nebyl v Polsku. Na místo akce jsme dojeli krátce před 20:00.
Už když jsme přicházeli přes nádvoří, zazněl z otevřených oken tělocvičny čísi nadšený výkřik: "Češi přijechali!" Následně nás však zaskočilo, že obvykle používaný boční vchod byl uzamčen. S Robertem jsme propadali beznaději a začali se smiřovat s představou, že budeme do a z tělovičny muset lézt okny.
Tonda jako ostřílený nováček se však nenechal vyvést z míry a k našemu údivu začal obcházet tělocvičnu směrem k ohništi, kde našel druhý (a otevřený) vchod. V zadní části, jakoby připravené pro nás, byly poslední dva volné stoly. Také v šatně, která se používá k noclehu, byly volné tři kóje hezky vedle sebe.
Připravili jsme si tedy místa na spaní a vrátili se do hlavního sálu, kde jsme vybalili techniku. Tehdy se ukázalo, jak to s tím multijoyem je. Ačkoli Tonda i Robert píší hry pro multijoy, nejen, že si jej nevzali, ale dokonce si nedovezli ani žádné Atari. Vybalili jen PC notebooky s emulátory.
Robert se vrhnul na psaní své nové hry a Tonda si začal pohrávat s myšlenkou použít svůj 3D engine (viz úvodník minulého Flopu) k vytvoření tématického dema, které by přihlásil do soutěže. Ano, zapomněl jsem zmínit, že Atari party je soutěžní (demo) akce.
Na mě přišla únava už kolem půlnoci, ale Tonda a Robert prý vydrželi být vzhůru až do dvou hodin. V sobotu ráno jsem vstal kolem 8:30. Robert už byl vzhůru. Kolem 10. hodiny nám začalo být divné, kde je Tonda. Zjistili jsme, že stále spí (vypadal jako zabitý) ve své kóji. Později nám vysvětlil, že by klidně vstal dřív, jen nevěděl, že už je tolik hodin.
Když pak kolem 11:00 přišel do sálu, hned se dal do dokončování svého dema. Vymyslel to hezky. Udělal 3D model interiéru tělocvičny s několika postavičkami a vepředu s plátnem, na kterém se střídal nápis GL-ZY a rotující trojúhelník jako běžící demo (tedy poměrně originální myšlenka - demo v demu!)
Po poledni nás čekalo překvapení, když se v sále objevily dvě povědomé osoby a začaly s námi komunikovat v češtině. Byli to otec a syn Postavovi, kteří přijeli něco nakoupit od Lotharka. Na rozdíl od nás se poctivě zaregistrovali, takže i pro ně bylo překvapení, že se na akci setkali s krajany.
Setrvali zhruba do 17. hodiny než se vydali na vlakový spoj zpět do ČR. Mezitím se na akci na otočku objevil již zmíněný Lotharek. Prodal lidem nějaký HW, předal organizátorům ceny pro vítěze soutěží, krátce poklábosil se známými a zase zmizel.
Během soboty se nám sOnar (organizátor Fortification Party) pochlubil se svým novým projektem. Spolu s přáteli připravuje volné pokračování známé 8bitové hry Zorro. Jeho Zorro 2 již má hotový příběh, grafiku a hudbu. Nyní to stačí jen naprogramovat. Na hotovou hru se můžeme těšit v průběhu roku 2016.
Když už jsme u sOnara, tak nelze nezmínit to nadšení, když zjistil, že mají s naším Tondou společnou vášeň pro ponorky. Opak nadšení potom sOnar dával najevo, když se jal testovat Tondovo soutěžní demo na svém 8bitu. Chtěl totiž prezentovat všechny příspěvky ze svého stroje a to pod SpartaDOSem. S tím se ale Tondovo demo moc rádo nemá.
Ještě před promítáním soutěžních příspěvků proběhlo pár odlišných disciplín. Jednou z nich byl vědomostní kvíz o historii Atari, kterého se po přesvědčování od organizátorů zúčastnili i dva naši borci. Ne všechny otázky však byly geograficky neutrální. Fauly typu "jmenujte aspoň pět polských časopisů, které měly v názvu Atari" zhatily našim jinak slibnou naději na vítězství.
Další disciplínou (kolem 18:00) bylo hraní poslepu. hráč si sedl zády k plátnu, kam se promítal obraz hry. Hrál se Zybex. Pomocník (asistent) hráče na plátno viděl a slovně jej navigoval, kam má svou postavičkou pohybovat.
Ve 22:45 konečně začaly hlavní soutěže, resp. prezentace. Tentokrát bylo menší množství kategorií i příspěvků:
O tři čtvrtě na půlnoc bylo dokonáno. A už z obsazení disciplín bylo jasné, že naše výprava domů s prázdnou nepojede. Šlo teď o to, zda Tonda obsadí krásné druhé místo nebo skončí předposlední.
Organizátoři začali se zpracováváním hlasovacích lístků neprodleně. Nedali nám však vědět, jak to bude s vyhlášením výsledků. Tak jsme nějaký čas čekali, domlouvali se na ranním odjezdu, začali balit techniku, rozprávěli s polskými přáteli atd.
Postupně minula půlnoc, půl jedné, ba i první hodina již odbila a obrazovka skrutátorů stále svítila. Vzhledem k brzkému rannímu odjezdu jsme se rozhodli dále nečekat a vydali se připravit ke spánku.
Když jsme si takhle čistili zuby a rozestýlali spacáky, slyšíme z tělocvičny nějaké zesílené hlasy a tlumený potlesk. Že by to už začalo? Jak jsme kdo byli, tak jsme tam vyrazili - někdo s kartáčkem, jiný s ručníkem...
A opravdu. Zhruba od 1:30 do 1:40 proběhlo vyhlašování výsledků a předávání zasloužených cen. Vedle klasických triček, hardwarových doplňků apod. se tentokrát na stole s cenami blýskaly i tři nefalšované poháry různé velikosti.
Poté, co byly menší dva poháry předány vítězům v kategoriích 8bit code a ST demo, začalo být jasné, že ten největší je určen pro vítěze 8bit demo. Napětí rostlo, to byly nervy, a pak to přišlo...
ANO, Tonda vyhrál! Loni si koupil Atari, vstoupil do Atari klubu, napsal 3D engine, poprvé přijel do Polska na demopárty, napsal na svém enginu 3D demo a všem tam vytřel zrak. To je panečku kariéra!
Mimo poháru obnášela cena pro vítěze příjemnou částku ve zlotých a SIO2SD zařízení od Lotharka. Také ostatní vítězové se radovali ze svých cen. Ukazovali si je navzájem, nechávali se s nimi fotit apod.
Spát jsme šli asi ve dvě hodiny, vstávali jsme v sedm. Čekala nás ta nepříjemná část akce - dobalit věci a odjet. Sál byl téměř prázdný. Rozloučili jsme se tedy s jedinými čtyřmi přítomnými, udělali posledních párfotek a vyrazili.
Odjezd byl v 7:45. Cesta přes Zlaté Hory, Vrbno pdo Pradědem, Bruntál a Šternberk proběhla vcelku dobře. Jen Tondovi se udělalo nějak nevolno, ale vydržel. Domů jsme (triumfálně) dorazili v 9:45. Nezbývá než přát Tondovi (příp. dalším slibným talentům z ČR) mnoho úspěchů v budoucí práci pro Atari.
Vlastně přece je tu ještě jedna věc, kterou cítím potřebu zmínit. V době psaní tohoto textu přetrvávaly negativní dopady neshod na polské Atari scéně. V důsledku toho se organizátoři většiny menších akcí kloní k názoru, že další ročníky již nechtějí připravovat. Věřme proto, že se vše v dobré obrátí a že jubilejní desátý ročník Atari Party Glucholazy nebyl zároveň poslední.
Bohdan Milar