Okamžik, kdy ředitel marketingu Tom Nieman podepsal dohodu, musel být velmi uspokojující. Úspěšně prodal protistranám svůj nápad. Nový herní automat dokonale ladil s cílovou skupinou.

Tomovým obchodním partnerem nebyl nikdo jiný než americký pivovar Anheuser-Busch a produktem, o kterém jednali, byl světlý ležák "Budweiser". Jediné, co v tu chvíli chybělo, byla hra, která by se na tyto produkty dokonale zaměřovala.

Společnost, pro kterou Tom pracoval, se jmenovala Bally/MIDWAY Mfg. V té době byla společnost Bally/MIDWAY lídrem ve výrobě výherních hracích automatů a pinballů. V 70. letech byly herny těchto strojů plné a lidé je prostě milovali. MIDWAY, herní divize společnosti Bally, byla zodpovědná za vývoj nových herních automatů od roku 1973.

Velký průlom divize Midway nastal, když začali licencovat a vyrábět japonské herní automaty od společnosti Taito v Americe. První kasovní trhák přišel v roce 1978, kdy byl vydán známý hit Space Invaders, který nakonec společnosti Bally/MIDWAY a Taito dovedl až do zlatého věku legendárních herních automatů.

Jednou z těchto legendárních her byla bezpochyby hra Tapper. Historie této hry je však velmi zajímavá. Tapper byl produkt plně v duchu klasické společnosti Bally - výrobce výherních hracích automatů a zařízení pro hazardní hry.

Cílovou skupinou, kterou měl Tom Nieman původně na mysli, nikdy nebyli mladíci v herních centrech nebo počítačoví nadšenci se svými domácími počítači. Cílem bylo upoutat dospělé, kteří popíjeli v barech a restauracích. Tom se domníval, že takové prostředí by bylo ideálním místem pro product placement značky Budweiser. Zařízení doplněné o držáky nápojů se mělo prodávat do barů.

První arkádová verze byla na všech možných místech, jako sklenice, žaluzie, plakáty, sudy a podobně, poseta motivy "Budweiser". Proto se hra Tapper rovněž označovala jako "Beer Tapper". Skříň dokonce byla opatřena plastovou "pípou" s logem Budweiser.

Díky prodeji asi 3300 kusů se hra rychle stala oblíbenou i mimo barovou scénu. To z pohledu společnosti Bally/MIDWAY nebylo žádoucí, protože propagace alkoholu u mladistvých byla a stále je v USA i mnoha dalších zemích nezákonná.

Proto vznikla potřeba verze cílící na rodinu, a ta musela být rychle uspokojena. Proto vývojáři přepracovali grafiku pro novou verzi "Soda Tapper". Všechny motivy Budweiser byly odstraněny a samotný nápoj byl nahrazen výrobkem "Root Beer on Tap" (točené kořenové pivo).

Je třeba podotknout, že kořenové pivo nemá s tím klasickým nic společného. Lidé, kteří navštívili Severní Ameriku, tvrdí, že chutná jako sirup proti kašli. Zvláště děsivé je, pokud si v očekávání výborné chlazené plzně omylem nebo ze zvědavosti objednáte "nesprávný" typ piva. Proč Američané a Kanaďané své kořenové pivo milují, zůstává velkým tajemstvím - přinejmenším pro nás Evropany.

Kromě grafiky se obsah hry Root Beer Tapper nijak nezměnil. V důsledku Tomovy dohody s Budweiserem však hra bohužel trpěla drobnými rozpory. Protože byly nahrazeny pouze motivy Budweiser, zamýšlená barová atmosféra původního návrhu úrovní již s novým nápojem neladila.

Působí poněkud rozporuplně, že podnik zdevastují pankáči jen proto, že nabízí sice chutné, ale nealkoholické "točené kořenové pivo"! Také vysokoškoláci se chovají poněkud podivně. Proč jsou tak agresivní a lační jen kvůli nápoji, který chutná jako sirup?

Dokonce i bonusové kolo má zvláštní podobu. Nevyžadují snad hry související s pitím konzumaci alkoholických nápojů? Ale kdo ví, třeba je lepkavé kořenové pivo ještě odpornější, když barman popadne nesprávnou plechovku s pivem.

Přestože se tyto rozpory ve hře Root Beer Tapper vyskytují, lidé ji hráli jako blázniví a brzy se stala dalším šlágrem společnosti Bally/MIDWAY. Po obrovském úspěchu arkádové verze byly vyvinuty oficiální porty na všechny hlavní platformy domácích počítačů a konzolí té doby. Do konce i majitelé hrozného IBM PC jr. získali "překrásnou" verzi hry Tapper na bootovací disketě v grafice CGA.

S vytvořením portů pro domácí počítače se do hry Tapper překvapivě vrátila i myšlenka product placementu. Namísto pivovaru Anheuser-Busch však tentokrát byla v hlavní roli společnost Pepsico. "Točené kořenové pivo" bylo nahrazeno limonádami Mountain Dew a Pepsi Cola.

Tapper Special Edition

Od samého počátku byla hra Tapper na Atari jednou z mých nejoblíbenějších. Jako chlapec jsem žádné značky amerických nápojů neznal. Vůbec jsem nezaznamenal, že hra obsahovala odkazy na známý nealkoholický nápoj, který v USA znalo nejspíš každé dítě.

Limonáda Mountain Dew je pak trochu známá v některých evropských zemích, není však tak rozšířená jako v USA. Jednoho dne jsem si všiml, že moje oblíbená hra na Atari se odkazuje na komerční značku. To vzbudilo můj zájem, proč bylo ve hře použito právě logo Mountain Dew.

Během pátrání jsem zjistil, že ani jedna domácí verze se neodkazovala na alkoholické nápoje. Všechny se zabývaly "sodovkou". To samozřejmě není překvapivé, ale různé konverze se významně odlišovaly.

V duchu původního arkádového Tappera mě napadlo vytvořit "pivní verzi pro domácí počítače". Proto jsme společně s mým kamarádem Fandalem upravili původní hru Tapper pro počítače Atari 400/800 a vytvořili verzi "Tapper Special Edition".

V duchu originálu byly provedeny následující změny:

Ve hře je nový titulní obrázek, který je konverzí grafiky ze ZX Spectra.

Ve všech barech je nyní jasně patrný product placement:

V úrovni Western bar byl zrcadlově převrácený nápis "SODA" nahrazen nápisem "-BAR-" stejně jako v původní arkádové verzi.

V baru v bonusovém kole nyní najdeme velké a nádherné značkové zrcadlo na zdi. Ve verzi pro počítače Atari nebylo žádné logo, zřejmě z důvodu omezení paměti počítačů 400/800.

Když v bonusovém kole barman vybere správnou plechovku, zobrazí se text "Na zdravi! This one's for you!". V arkádové verzi byl použit text "This Bud's for you!".

Hra "Tapper Special Edition" propaguje oblíbenou značku piva "Pilsner Urquell". Proč je tomu tak? Už řadu let navštěvuji setkání českých uživatelů počítačů Atari. Jednou z věcí, které jsem zaznamenal, je, že Češi jsou na své pivo velmi pyšní.

To není překvapivé - stěží najdete jiné země na světě, kde by se standardy kvality piva braly tak vážně, jako v Česku. Pilsner Urquell je pak prapůvodní pivo plzeňského typu a první světlý ležák na světě. Většina piva vyrobeného a zkonzumovaného po celém světě je odvozena od původního plzeňského procesu vaření piva. Už bylo na čase vzdát tomuto úžasnému nápoji čest ve hře pro Atari!

Vzhledem ke všem popsaným úpravám hra Tapper Special Edition nyní potenciálně propaguje alkohol mladistvým a z právního hlediska tedy vyžaduje hodnocení vhodnosti obsahu. Jsem však přesvědčen, že všichni dnešní atarističtí hráči si s touto náročnou situací poradí!

Zajímavosti

Během bádání při psaní tohoto článku jsem zjistil o hře Tapper řadu zajímavých skutečností.

Nealkoholický nápoj "Root Beer on Tap" není originální značka. Existují stovky komerčních značek kořenového piva s názvy, jako "A&W", "IBC" nebo "Boylan's". Proto je "Root Beer on Tap" spíše zástupná značka.

Atari Tapper je jediná verze pro domácí počítače, ve které najdete v úrovních Western Bar a Punk Bar logo Mountain Dew. V této verzi však chybí product placement v bonusovém kole. Ve všech ostatních verzích pro domácí počítače je product placement použit pouze v bonusovém kole.

Tapper pro konzoli Colecovision je poměrně věrnou konverzí hry "Root Beer Tapper". Stejně jako v arkádové verzi je barman prodavačem sodovky v červenobílém pruhovaném obleku a v bonusovém kole se na pozadí nachází logo "Root Beer".

Verze pro Amstrad CPC a ZX Spectrum obsahují místo nápoje Mountain Dew limonádu Pepsi Cola. To však nevadí - oba tyto nápoje jsou od společnosti PepsiCo.

Existuje legendární japonská arkádová verze, ve které je Budweiser nahrazen známým pivem Suntory. Přes tvrzení společnosti SEGA tato verze nikdy nebyla oficiálně vydána. Možná, že japonští moddeři arkádových her vytvořili vlastní "Tapper Special Edition"!

Pro Atari 400/800 jsou k dispozici dvě různé verze hry Tapper: disketová verze, vydaná na americkém trhu v roce 1984, a kazetová verze vydaná pro britský trh v roce 1985. Product placement je stejný, ale v kazetové verzi chybí úrovně Punk Bar a Space Bar. Jaká škoda! Takže si na verzi dejte pozor!

Na C64 úroveň Space Bar pěkně levituje nad animovanými hvězdami. Verze pro C64 obecně vypadá graficky výborně, možná i nejlépe ze všech 8bitových verzí.

Existuje remake hry Root Beer Tapper pro konzoli XBOX 360, která nabízí zajímavý režim pro více hráčů.

Barman ze hry Tapper si zahrál epizodní roli ve filmu "Wreck-It Ralph" (u nás uvedeném pod názvem Raubíř Ralf), který v roce 2012 natočil Rich Moore. Na začátku nosí oblek ze hry "Beer Tapper", ale poté, co jej v prostřihu vidíme v akci na herním automatu, náhle se z něj stane prodavač sodovky ze hry "Root Beer Tapper".

Barman se podobá Mikeovi Ferrisovi, jednomu ze spolupracovníků programátorů arkádové hry. Stejně jako barman měl Mike výrazný knír, černé vlasy a ustupující čelo.

Naneštěstí barman ze hry Tapper nikdy neměl jméno, ale tato postava byla zjevně použita nejméně ve dvou dalších hrách od společnosti Bally MIDWAY. Poprvé jako dřevorubec ve hře Timber a pak znovu v logické hře Domino Man.

Verzi pro Atari naprogramoval Ken Jordan. Později napsal hru Buck Rogers a také skvělou hru Alternate Reality: The Dungeon.

Po všech těch letech by Tom Nieman určitě dokázal vyjednat pro hru Tapper další licenční dohodu. Mohl bych mu doporučit obrátit se na společnost Pilsner Urquell. Verze "Special Edition" je připravena k uvedení na trh a jsem si jist, že na setkáních českých ataristů by skvěle zapadla. Slibuji, že mladiství hráči by byli neustále pod odborným vedením expertů na hry pro Atari!

Přehled verzí hry Tapper

Arcade

Arcade

Atari 400/800

Atari XL/XE

Atari 2600

C64

Colecovision

ZX Spectrum

Apple II

IBM PC jr.

BBC Micro

Amstrad CPC