Ahoj Marku. Myslím, že hned na začátek by bylo nejlepší, aby ses nám trochu představil.
Zdravím. Bude mi za chvilku 31 let, bydlím v Kutné Hoře, což bylo kdysi město plné Ataristů, teďka jsem bohužel samojediný. :( Pracuji v České Pojišťovně na centrále v Praze 4 jako AICT (Administrator Information Computer Technology), prostě ajťák. :) Práce mě baví a mám ji rád. Mám rodinu, která se skládá z jedné budoucí manželky a naprosto úžasného synka Adámka.
Říkáš, že Kutná Hora byla kdysi město plné Ataristů. A jak jsi se k Atari dostal Ty?
V Kutné Hoře jsem znal Ataristů minimálně patnáct, to byli osmibiťáci, a pak ještě pár eSTéčkařů, těch bylo sice víc, ale ST mě moc nebralo. Především tu byla naše KH legenda, kterou znali všichni, to jest pan Šplíchal, který zase znal spousty dalších mimo KH, od kterých měl hromady her. :) Rád vzpomínám na ta krásná devadesátá léta, kdy jsem u Atárka trávil veledlouhé hodiny, když jsem s kamarády dělal stylem tužka plus guma mapy her na čtverečkovaný papír. Ještě teď si pamatuji, jak jsem prosil maminku, ať mi koupí 5 1/4" disketovku k Atárku, že PC nikdy chtít nebudu. Tak jsem ji dostal, ale už bylo pozdě, to byl rok tak 1997 nebo 1998, mí kámoši si kupovali Pentia, a já pomalu siřel. :( Ale PC mi stejně nepřirostlo k srdci a ve snaze dohnat své kámoše jsem si koupil Amigu 1200 s nabušeným Blizzardem. Ale opět po roce jsem zůstal sám a nemaje internet jsem bohužel sáhnul po PeCku. K Atari jsem se v podstatě dostal jak slepej k houslím, když po revoluci v roce 1990 jel otec do Německa a na povel mámy "kup počítač" přivezl rozkošné malé Atari s datasetem. Nato následovalo dlouhé pátrání, co vlastně s tím. :) Pak mi můj první ataristický kamarád Jiří Smejkal sám vyrobil cartridge s T2000 a upravil kazeťáček. Poté už to byl fofr. Hry, kazety, dema, hudba... No říkám, krásné.
Ty jsi na Atari scéně známý jako hudebník. Jak ses dostal ke skládání muziky na malé Atárko?
No známý. Nejsem si jist, jestli mě někdo zná. :) Ale k hudbě jsem se dostal asi rok nato, co jsem měl Atárko, a to nahrátím jednoho neznámého SW, který měl v hlavičce CMC. Těšil jsem se na hru a vypadlo na mne, v tu dobu, něco zcela neznámého. Koukal jsem, co to tam je za tabulky, a náhodou se mi podařilo vyloudit zvuk. Hrál jsem si jako na piáno a moc se mi to líbilo. Tak jsem udělal své první hudby, kterým by dneska bylo skoro 20 let. :) Jmenovaly se Psong 1 až 5. Byl jsem na ně patřičně hrdý, ale okolním Ataristům se to jaksi nelíbilo. Tak jsem zkoušel další a další a dnes mám za sebou něco přes 150 skladeb a z toho je zhruba půlka plně poslouchatelná. :) Nemluvě o několika zcela geniálních! Asi v roce 1996 jsem se doslechnul z jednoho dema, že existuje Music ProTracker. Bohužel se ho nepodařilo sehnat a já byl smutný. Nicméně o pár let později mi génius Datri udělal stereo double CMC a já byl naprosto unesen. Od té doby dělám výhradně s ním. Mé nejlepší kousky pochází právě z něj. Nemohu tady opomenout mého kamaráda Richarda Vidunu, který, nejprve pod nickem Rick, pak Rick Paralax a posléze Cygnus, dělal taktéž hudbu v CMC. V podstatě díky němu jsem si tvorbu hudby zamiloval do takové míry, že stále v CMC dělám. Můj nick Poison vzniknul stejným způsobem jako Richardův Cygnus. Oba názvy jsou z hudebního dema Vaxeen od HMC. Tímto bych chtěl požádat, pokud někdo náhodou vlastní nějaké mé staré hudby z kazetového CMC, které byly použity v demech Pesout IS a Ales IS, dejte mi prosím vědět, rád bych si je zařadil do své sbírky. Bohužel jsem o vše přišel.
Pokud vím, tak právě s Rickem jste svého času dokonce zformovali demo grupu. Těch demo skupin, jejichž jsi byl členem, bylo dokonce i nějak víc. Mohl bys nám blíže přiblížit tuto historii?
Těch demogrup bylo opravdu víc, sice to byli stále skoro ti samí lidé, ale vždy byl jiný záměr. :) Takže, úplný počátek byl Marcosoft, což jsem byl pouze já, a udělal jsem spoustu supr basicovských dem (vše bylo opsáno z Atari příruček) bez hudby. :) Pak jsem se přejmenoval na PPP (Poisons Pirates Products). Pod tímto jsem udělal basicovské megademo o dvou částech, ve druhé byl pouze kreslený obrázek lemminga. :) Překresloval jsem ho ze zvětšené kopie obrázku po pixelech (resp. v Basicu po písmenkách), tuším že v grafice 7. Co písmenko, to jiná barva. Tou dobou měl Richard nick CLS (Cracking Land Service) a prodal Atari BOLovi (Balek Ondrej Laboratory), proti kterému jsme se s Rickem spojili jako OLIMP (ano měkké i!). :) Pak jsme se pro změnu spojili všichni tři do grupy Czech, kde vnikly naše nej dema (Lemmblaster, Who). Vše kódoval BOL (své doby geniální kodér). Taktéž jsme pracovali na megademu typu WFMH. Jmenovalo se Top Secret. Bylo hotových pět částí, ty jsme poslali GMG, abychom se pochlubili. Mezitím se naše kazetové kopie podařilo mně trubce smazat :( a z GMG jsme to už nikdy nedostali. Tímto opět prosím, pokud má někdo účinnou páku na někoho z GMG, ať se za mě přimluví, velice bych to ocenil a měl by u mě hudbu zdarma. :) Pak jsem ještě něco málo udělal s Ivanem Strakou a Liborem Čermákem (Virgo a Wing). Mé hudby jsou i v něčem od Datriho a v jednom demu Jirky Pechera. Teď trošku odbočím k našim objevům. Nikdo to neví, ale G2F jsme ve velice rané formě měli už v roce 1993. Nebylo to ovšem to, co je tím myšleno dnes. :) Ale mělo to zcela stejný výsledek. Obrázek z grafiky 7 nebo 15 se přes BOLovu utilitku nakonvertoval do znakové sady (tuším, že do grafiky 12). Pak jsme jako první udělali CMC tracker se samplovanými bubny. Hlavní obrazovka byla stejná, ale přes klávesu Esc se přepínalo do drum editoru (takovým předchůdcem je naše demo Radiation, kde se technologie otestovala a pak se to zdokonalilo až do editoru). Bohužel jsme o to také přišli (díky mně), ale i tohle má GMG, ze kterých to opět nemůžeme dostat. :( A poslední geniální věc je Super Scroll v megademu Top Secret. Pokud si pamatujete na amigácké demo Desert Dream, na druhý part, kde je velký scroll a okolo něj jezdí pixel, který je jako zdroj světla a ten scroll se podle něj stínuje, tak tohle udělat na Atari, to byl BOLův majsterštyk! Dohledat Top Secret by za to opravdu stálo, podobných super věcí tam bylo více. Dalších projektů byla hromada, viz vesmírná střílečka Nation, jejíž demoverze byla taktéž v Top Secret... Až mi ukáplo několik slz, že jsme to demo ztratili. :( A nemohu opomenout grupu NIP (Nobody Is Perfect), kde byl Aleš Kerner, BOL a RICK (ano, beze mne). To se spojili proti mně a udělali tuším dvě dema. Pak si Aleš koupil 386ku a naše trojka se opět spojila v Czech. :)
Co současnost? Čemu se na Atari věnuješ na sklonku první dekády 21. století?
V současnosti se věnuji tak z osmdesáti procent hudbě, kterou dělám v SDCMC od génia Datriho. Myslím, že jsem v hudbotvorbě ušel velký kus cesty, a patřím k těm nejlepším. ;-) Samozřejmě, že hudbu budu dělat i nadále a Atárku se budu také stále věnovat. Kromě toho jsem také začal být i trochu grafikem, protože těch je nedostatek, a PG je stále velice vytížen. :( Nedávno jsem si nechal udělat pár upgradů na své osmistovce od Lotharka. Teďka mám 1MB, stereo, covox, q-meg 3 a 4, SDrive, SIO2SD, a hromadu dalších HW kousků. Pak jsem napsal pár scénářů pro hry, včetně návrhů map, rozkreslení všeho možného (jsou v podstatě připravené k udělání). Namátkou je to OnEscape (super adventura ve stylu point and click), Robbo 2010 (taktéž převeden do adventury, s obsáhlým příběhem, misemi a novými prvky). Bohužel se asi nic z toho neuskuteční, protože není nikdo, kdo by nakreslil grafiku. :( Poslední kousek, kterým jsme společně s PG a Fandalem obohatili Atari svět, je demo Who Lost the Wallet, které je záměrně designováno do Desert Dreamu. :) Myslím, že je parádní. Nyní mám v plánu s Fandalem udělat demo pro 1MB atárka s názvem Prototype. Je pro něj již zcela vše připraveno, grafika, animace, hudby, design, prostě vše. Snad se zadaří jej zdárně dokončit. Současný stav, kdy spolupracuji s Fandalem, PG a FLYem, mě těší a jsem rád, že se stále díky nim mohu Atárku věnovat. U Atárka jsem strávil převážnou dobu svého života, a tak nějak mi přirostlo k srdci, ani si neumím představit, že jednou nebude, anebo mě přežije, kdo ví. :) A pokud by se našel někdo, kdy by byl ochoten nakreslit 32 screenů pro OnEscape, budu plesat nadšením, protože tohle je první hra tohoto typu na Atari (co do rozsahu, propracovanosti příběhu, rozhovorů s postavami, atd.). Ještě se nemohu nezmínit o mé nominaci Abbucu za hudbu v demu WLTW. Velice mě to potěšilo, ale následné zklamání z výsledku jsem těžko rozdejchával. :( Aby vyhrála taková odrhovačka z Animal Party nad nádhernou šestikanálovou hudbou... No, prostě jsem to nepochopil. Ale budiž. Pokud se totiž podaří udělat super demo Prototype, tak určitě vyhraju, protože mám připravený překrásný šestikanálový remix Draconuse do titulkového partu a na Atárku dosud neslyšený technonářez do main partu. Bohužel tu hudbu nemohu k ničemu přirovnat, jelikož něco podobného ještě nikdo na Atari neudělal. Takže se těšte. :)
Navštěvuješ Atari párty?
Snažím se jezdit. Ale s rodinou už to není tak free. :) Nemohu kdykoli kamkoli, ač bych rád jel. Takže v současné době jezdím pravidelně na Platariádu do Českých Budějovic a budu se snažit jezdit i na Atariádu do Prostějova. Až bude synek větší a pokud Atariády stále budou, plánuji ho vozit s sebou. :) Ale to až tak za tři roky, je ještě malej. Moc rád bych se podíval na nějakou megalomanskou multiplatformní akci do zahraničí (mám rád i Amigu). Připravuji doma prostředí a chystám se jet na Bytefest či Prasepárty. Snad se zadaří. :) Mám moc rád lidi, kteří se retru věnují. Ještě jsem se tu nesetkal s žádným arogantním trubcem, kterých je v PC světě hromada a pro které prostě existuje jen PC, a to ostatní je šrot. Takové lidi, co nedokáží přijmout i něco jiného, nesnáším. Atari je hobby, stejně jako známky, a ty jsou i mnohem starší. :)
Jaké jsou tvoje oblíbené Atari hry a dema? Případně Atari hudebníci, ať zůstaneme ve Tvém oboru.
Má absolutně nej hra je Misja. Když jsem ji v roce 1991 poprvé spatřil, doslova mne uchvátila, měla naprosto úžasnou atmosféru a dokonalou hratelnost. Jako druhá je Fred, taktéž hratelnost, grafika... No prostě paráda. V podstatě podobně hratelná a vypadající hra na Atari není. Pak ataristický R-Type Zybex a dokonalý Draconus. Hodně jsem ještě hrál Pole Position, Zorro, Mountain Bike a Ninja Commando. Novodobé hry jsou sice dokonalé graficky, ale s hratelností už to není tak slavné. Výjimkou je podle mého Crownland, který je hratelný stejně skvěle jako Mario. Z dem jsem měl nejraději WFMH 3 a Sweet Illusion. Z novodobých dem mě absolutně dostala produkce LaResistance. Mezi mistry Atari hudby řadím Adama Gilmora, Freda Brookera (Microx) a Radka Štěrbu, ale pouze z dob Fuco & Raster (tzn. Imagine, City Hawk, Predator, Illussion 1-4, Magnetit, atd.). To, co dělá dnes, je pro mne nezajímavé. Ostatní sice také dělají dobrou hudbu, ale není tak do duše promlouvající, abych si z ní udělal MP3 a poslouchal ji v autě při cestě do práce. A nemohu opomenout Poisona Velikého. ;-)
A co Tvůj život mimo Atari? Co Tě tak zajímá?
Neataráckej život mi až nadmíru zpestřuje můj úžasnej synek Adámek. :) Pokud mám náhodou volný večer, tak se rád mrknu na film, nebo dokument o WWII či vesmíru. Bohužel jsem tak nějak zůstal u filmů let osmdesátých a devadesátých a ty nové mne moc neberou. Výjimkou je Avatar, na kterém jsem byl v Imaxu s 3D brejlema na nose. Byl to pro mne dokonalý zážitek. Osobně všem doporučuji! Mezi mé nejoblíbenější filmy patří Blade Runner, Alien 1, Star Trek 2, 6 a 8. Pro odreagování je tu samozřejmě Arnold v Commandu, Conanovi a Terminátorovi. K literatuře jsem moc nepřirostl, ale mám několikrát přečtenou Zeměplochu pana Pratchetta (byl jsem na jeho Soudných Sestrách a Maškarádě v divadle, no nádhera!). Nej kniha je Magický Prazdroj, z té magie doslova srší všemi směry. :)
Rozpovídal ses nám opravdu hezky, jen co je pravda. :) Takže teď ještě poslední kontrolní otázku. Který český disketový magazín pro osmibitová Atari čteš pravidelně a proč právě Flop?
Z nepřeberného množství všech možných floppy magů jsem si vybral právě Flop. Jako jediný totiž podává aktuální informace z Atari scény, zprávy z proběhnuvších akcí a hlavně rozhovory s předními členy Atari scény! Je k němu přibalena spousta zajímavého SW a hry. Jeden z autorů, který pravidelně přispívá svou troškou do Flopu, je Fandal. Každý rok mě dostane, co skvělého nám zase připravil. Na tento mag se vždy velmi těším a obzvláště na toto číslo. Prý tam má být rozhovor z nejlepším českým skladatelem, který dokáže z Pokeye vždy vytáhnout maximum. Takže práci zdar a já jdu dodělat hudbu k nové FLYově gamesce!