Interview s Petrem Winstonem

2009/3
Dotazy klade PG

* Ahoj, jsem rád, že jsi přijal mé "pozvání" k rozhovoru, naši čtenáři se rádi dozví nějaké střípky ze zákulisí jednoho z nejznámějších produkčních týmů české ataristické scény 90. let minulého století. Pro začátek nám řekni nějaké základní informace o sobě: jméno, věk, současné povolání.
Petr Klvač aka Peter Winston, 35, herní vývojář.

* Jaké byly tvé počítačové začátky? A jak ses dostal k osmibitům značky Atari?
Někdy koncem základní školy mi rodiče koupili hypermoderní počítač ATARI 800 XL. Ze začátku jsem jen hrál, později jsme se se spolužákem Filipem Oščádalem začali snažit i něco malého tvořit. Bohužel většina projektů skončila někde poblíž úvodních titulků. No ale bylo nám 13, 14, o project managementu jsme neměli ani potuchy (v té době v ČSSR skoro nikdo), takže se asi není co divit...

* A teď k HMC: zaslechl jsem řeči, že HMC byla jediná osoba, a to Filip Oščádal, ale vzhledem k tomu, že existuješ, jde s nejvyšší pravděpodobností o fámu. Můžeš nám říct něco o tom, jak a kdy zhruba tým HMC vznikl, kdo všechno byl jeho součástí a co kdo tvořil?
Duší a převážně i tělem celého projektu HMC byl opravdu Filip. Programoval, dělal zvuk i hudbu. Já jsem dodával grafiku. Pak ještě bylo pár lidí, kteří více či méně koketovali s tím, že by taky třeba něco..., ale pokud si pamatuju, nic výrazného z nich nevypadlo.

* Který z vašich ataristických projektů byl nejambicióznější a který se ti nejvíc líbil?
Tak nejambicióznější byli určitě Lemmings. Chtěli jsme tuto slavnou hru (kdo ji nezná, ať si dá facku) předělat i na našeho 8bitového chudáčka. Jasně že by to byla vzhledem k možnostem asi dost jiná hra, ale snaha byla. Měli jsme titulky, kousek hudby a pár animací... jako obvykle...

Nejvíc se mi líbily asi ty, které se nám podařilo dokončit. A to MICROX - předělávka logické hry ATOMIX z 16bitů - a textovka Brutal Recall ve stylu Pomsty šíleného Ataristy. Microx se u nás dokonce prodával. Pokud si dobře pamatuju, přišel jsem si tehdy asi na 300,- Kčs. Jako začátek to docela ušlo, ne?

* Měli jste ještě nějaké rozpracované projekty, které jste nikdy nedokončili? Existují ještě někde pracovní verze?
Viz výše. Určitě jich bylo víc, ale už si na ně moc nepamatuju. Filip spáchal pár hudebních dem, já nějaké znakové sady (písmenka, to je odjakživa moje), a to bude asi tak všechno...

Pracovní verze? Hahaha... no, možná, někde na půdě bych nějaké kazety vyhrabal... Ale radši ne, nechme je odpočívat v pokoji.

* Neláká tě představa, že bys mohl na kazetách najít nějaké své dávno zapomenuté úžasné výtvory?
Ale jo, možná někdy v důchodu propadnu sentimentu a prohrabu se tím. Momentálně mám na práci asi deset tisíc naléhavějších věcí. Doma mi leží desítky filmů na DVD, které bych chtěl vidět. Čekají na mě hry, které bych chtěl a měl hrát, abych si udržel přehled o současných hrách. Taky rodina mi sežere část volného času, asi tak 99%.

* Dle údajů z vašich her jsi byl označován především jako grafik. Vzpomeneš si ještě, na jakých projektech ses podílel a jaké nástroje si ke kreslení používal?
Myslím, že jsem se podílel na všech, co měly grafiku, čili mimo hudebních dem asi na všech. Nejobvyklejším nástrojem byl milimetrový papír, grafická data se zadávala číselně, naštěstí jich tehdy moc nebylo. Myslím, že Filip udělal nějaký jednoduchý editor na znakové sady, základ to veškeré grafiky na Atari. Když tak na ty "nástroje" před 20 lety vzpomínám, říkám si, že od té doby to trošku popolezlo dopředu...

* Byl jsi někdy v kontaktu s některými jinými tehdy známými českými nebo zahraničními ataristy?
Chodil jsem svého času do brněnského Atari klubu. Organizoval to tehdy pan Konvalina, doufám, že mě paměť neklame. Pamatuju si taky na Jirku Krále, který nám distribuoval naše "projekty".Jinak naprosto nemám přehled, kdo byl známý atarista a kdo tajný.

* Když jsi s tvorbou na Atari skončil, ke které platformě ses uchýlil? Plánoval jsi někdy návrat k Atari?
Celkem dlouho jsem strávil na platformě tužka+papír, studoval jsem architekturu. Až někdy v roce 1998 mě Filip zlanařil do tehdy začínajícího Pterodonu a od té doby se zaplať příroda děláním her živím. K Atari se jistě nevrátím, tolik času a nadšení nemám.

* Můžeš prozradit, na jakých projektech jsi pracoval v posledních letech a na čem konkrétně pracuješ v současné době?
Jasně, rád se pochlubím. Ještě v Pterodonu jsem se podílel na hrách Flying Heroes, Vietcong, Vietcong: Fist Alpha a Vietcong 2. Pak jsme přešli do Illusion Softworks, nyní 2K Czech, a dva roky jsme vyvíjeli next-gen hru, která byla nakonec z důvodů, o kterých bohužel nemůžu mluvit, pozastavena. Teď pracuju v brněnském studiu firmy Kuju Entertainment, makáme na vynikající hře, o které ale zatím taky nemůžu nic říct. Dělám většinou grafiku prostředí, občas si zafušuju (zakibicuju) i do jiných oblastí, zejména do designu.

* Sleduješ aktuální dění na Atari scéně nebo jiných scénách?
Vůbec.

* Takže ti, jakožto grafikovi, ani nic neříká "technologie G2F" a neviděl jsi žádné z perfektních obrázků novodobé éry?
Nezlob se, vůbec netuším, že nějaká nová éra nastala. Považuju to za uzavřenou záležitost. A jestli vám můžu něco poradit, radši si pořiďte tablet, Photoshop a 3ds max a malujte, modelujte, vyrábějte mody - a třeba se tím budete časem živit, tak jako já. Patláním tříbarevných obrázků se asi neuživíte a ani se tím nic moc nenaučíte. Dobrých vývojářů je pořád nedostatek a byla by škoda, kdyby někdo skončil u 15 let zastaralé platformy.

* To jistě, ovšem situace je dnes jiná. Současní ataristi u Atari neskončili, jen se k němu vrací v rámci hobby. Předpokládám, že máš také nějaké nepracovní koníčky?
Většina koníčků byla značně potlačena narozením dětí. Zbyl mi v podstatě jen squash a občas motokáry. Taky se rád kouknu na film nebo přečtu knížku. Už se těším, až začne sezóna F1.

* Vzpomeneš si ještě, jaké hry jsi na Atari hrával a které byly tvé nejoblíbenější?
Jasně! Jednou z prvních hitovek byla Dan Strikes Back, později Draconus, Boulder Dash, hry od Avalonu, atd. atd. Kdybych vzpomínal dál, určitě bych přišel ještě na další pecky.

* Žádnou z nich sis v poslední době nezahrál, ani pod emulátorem Atari?
Ne. Nejsem tak zažraný do Atari, abych hrál na emulátoru jen proto, že je to Atari. Na internetu se válí plno free her s daleko lepší grafikou, zvukem a vůbec vším. Na Atari rád vzpomínám jako na fajn hračku a taky mě svým způsobem nasměrovalo k oboru, kterým se teď spokojeně živím. Pokud bych si měl zahrát nějakou starou hru, nejspíš bych sáhl spíš po něčem typu System Shock. Taková hra je svým způsobem schopná obstát i ve srovnání se současnými hrami (samozřejmě graficky ne), což si o 8 bitových hrách nemyslím.

* Udržuješ stále kontakty se zbývajícími členy týmu HMC? Co dělají, jak se mají, kde žijí a tak?
S Filipem kontakt udržuju, je to můj nejlepší kamarád. I když už ne tak často jako dřív, holt rodina je přednější. Filip se momentálně hrami neživí, ale víc vám o něm neřeknu. Zeptejte se jeho. Určitě vám rád spoustu věcí povykládá, vždycky byl ukecanej.

* Děkuji ti za tvůj čas a přeji hodně štěstí v tvém dalším životě i práci.
Díky, nemáš zač a Atari zdar!