František Houra, Fandal
Při svých toulkách internetem jsem loni poprvé narazil na velmi zajímavou soutěž pro ty, kterým v žilách stále ještě koluje alespoň kapka osmibitové krve. Jedná se o klání pod názvem MiniGame Compo, ve kterém spolu v několika kategoriích soutěží o přízeň publika hry pro všechny možné i nemožné osmibitové platformy, co jich tato planeta kdy nosila.
Jak už sám název soutěže napovídá, výtvory v ní prezentované mají daleko k bombastickým a promakaným hrám na několik disket, ale naopak se jedná gamesky malé až miniaturní. Jediným kritériem pro účast v MiniGame Compu je totiž fyzická velikost výsledného souboru, pomocí kterého se hra spouští.
První ročník této soutěže, pod názvem MiniGame 8-bit Coding Competition, se konal v roce 2001. Jeho hlavním organizátorem byl Švéd Per Olofsson, jenž pořádal i ročník následující. V letech 2003 a 2004 se pak do čela pozoruhodného mezinárodního týmu, který MiniGame Compo organizuje, postavil Američan Stephen Judd.
Premiérového souboje se o zlatý, stříbrný a bronzový joystick, jak jsou pojmenovány "trofeje" pro trojici nejúspěšnějších autorů, zúčastnilo rovných třicet her. Čtrnáct z nich v kategorii 2k a šestnáct v kategorii 512B. Drtivá většina z nich, celkem jedenadvacet, byla pro platformu C-64, šest pro ZX Spectrum, dva pro Amstrad CPC a jeden jediný pro Atari 800.
Oním osamoceným zástupcem našich Atárek v MiniGame Compu 2001 byla hra Asteraxis 2k od dvojice Laoo (Waldemar Pawlaszek) & Roland (Remigiusz Zukowski) z polské grupy New Generation, která obsadila ve své kategorii šesté místo. Jedná se o klasickou vesmírnou střílečku, na které je zajímavé hlavně to, že se ovládá pouze pomocí velmi málo rozšířených paddles.
Jestliže v roce 2001 měla osmibitová Atari v MiniGame Compu alespoň jedno zastoupení, tak o rok později se už pro naši platformu neobjevil v soutěži ani jeden příspěvek. A to je jistě škoda, protože popularita tohoto klání šla prudce nahoru. Dokladem je dohromady šedesát dva her (v jediné 1k kategorii), které se Peru Olofssonovi sešly v redakční poště.
Mezi jednotlivými platformami kraloval v roce 2002 opět Commodore 64 s celkem čtyřiadvaceti hrami. Deset příspěvků mělo ZX Spectrum, šest VIC-20, čtyři Commodore Plus/4, po třech Amstrad CPC a GameBoy Color, po dvou Atari Lynx, NES, ZX-81, Commodore 128 a Laser 210 (co to je proboha?), jediný pak Oric a TI99.
Rok 2003 přinesl v MiniGame Compu opět změnu ve vypisovaných kategoriích. Tentokrát se soutěže mohly zúčastnit 1k a 4k gamesy, přičemž tento systém se ukázal být natolik dobře zvolený, že byl použit také v roce 2004 a zřejmě tomu tak bude i letos. Důležité bylo ale i to, že se do světla ramp vrátili i osmibitoví Ataristé.
Konkrétně to byly dvě hry, a to dnes již poměrně známá gameska Mahna-Malysz a dále pak Superfly 1k. Pod hru Mahna-Malysz se podepsali slavní Poláci Fox (Piotr Fusik) a X-Ray (Lukasz Sychowicz), Superfly 1k naprogramoval Matthias Luedtke alias Schmutzpuppe, známý i v našich krajích díky úpravě několika klasických her pro Multijoy (např. Atari Tennis, Basketball či Asteroids).
V gamese Mahna-Malysz, která v kategorii 4k obsadila osmé místo, si zahrajete na polského skokana na lyžích Adama Malysze a vaším úkolem je obratným manévrováním doletět kam až to půjde. Škoda jen, že hra se poměrně rychle stává téměř neovladatelnou a že vůbec celkový výsledek je silně závislý na štěstí. Superfly 1k (třinácté místo mezi 1k hrami) aneb vrtulník v tunelu je naopak výhradně o umění pilota nebo spíše o jeho pozornosti a vytrvalosti.
A ještě trocha tradiční statistky ke třetímu ročníku MiniGame Compa, ve kterém se sešlo třicet sedm 4k a dvacet šest 1k her. Opět vyhrál, i když hodně těsně, Commodore 64 se svými dvanácti hrami. Za C-64 se seřadily Atari 2600 (10 příspěvků), Oric (8), ZX Spectrum (7), VIC-20, NES a ZX Spectrum 128 (5), Atari 800, Apple II, ZX-81 a Amstrad CPC (2) a na chvostu Commodore 128, Commodore Plus/4 a MSX (1).
Zatím poslední ročník MiniGame Compa se konal loni. Oficiálně byl odstartován na konci května a původně měly být všechny příspěvky odevzdány do konce srpna. Tento termín byl pak někdy v průběhu prázdnin posunut na konec září a u toho také zůstalo. Autoři se opět činili a výsledkem bylo čtyřicet dva 4k a sedmnáct 1k her.
Nás může na MiniGame Compu 2004 těšit především historicky nejvyšší účast osmibitových Ataristů. Celkem se totiž objevily tři soutěžní příspěvky pro platformu A800, z nichž jeden vyrobila moje maličkost. O zbývající dva se postaral LordChaos neboli Thimo Graef. Nutno ovšem dodat, že to je na tak rozšířený a slavný stroj pořád zoufale až ostudně málo!
Ale dost lamentování a pojďme si všechny tři 1k gamesky v rychlosti představit. Ve hře Rocket Boy z dílny Thimo Graefa je vašim úkolem mezi náhodně generovanými horami opatrně sbírat diamanty, zatímco druhá Thimova hra Microdash je klonem populárního Boulder Dashe. A konečně Astro Road, můj první počin v MiniGame Compu, je variací na již mnohokrát zpracovaný průlet raketky nekonečným polem asteroidů. Co se týče pořadí, tak Microdash skončil mezi 1k výtvory pátý, Rocket Boy osmý a Astro Road jedenáctý.
Na zatím posledním ročníku MiniGame Compa stojí rozhodně za zaznamenání dvě věci: jednak C-64 do čtvrtice nezvítězil v absolutním počtu odevzdaných soutěžních příspěvků a hlavně počet zúčastněných platforem dosáhl již osmnácti! A zcela po pravdě řečeno, o některých z nich jsem v této souvislosti slyšel poprvé v životě. Posuďte sami na žebříčku úspěšnosti jednotlivých platforem: Atari 2600 (11 her), C-64 a Oric (8), ZX Spectrum (5), VIC-20 (4), A800, NES, ZX-81 (3), Amstrad CPC, ZX Spectrum 128, Colecovision, Master System (2), Commodore Plus/4, MSX, Intellivision, Apple II, Enterprise 128 a GameBoy Color (1).
Co lze říci závěrem? MiniGame Compo je určitě výborná soutěž a skutečná výzva pro všechny osmibitové programátory, protože nacpat kloudnou hru do jednoho nebo čtyřech kilobajtů je opravdu mistrovský výkon. Škoda jen, že z tábora osmibitových Atari doposud do tohoto klání přišlo skutečně minimum příspěvků. Snad na tom něco změní právě tento článek a k němu pro inspiraci přiložené gamesky pro naše stroječky, které se kdy MiniGame Compa zúčastnily.
Na opravdu úplný závěr uvádím adresu, kde lze na internetu nalézt úplně vše o dosavadních čtyřech ročnících MiniGame Compa plus mnoho dalšího. Zde je: http://www.ffd2.com/minigame/.