Po delší pauze v uvádění rozhovorů se zajímavými Ataristy jsem pro tento Flop požádal o interview Františka Houru (alias Fandal). Ačkoli e-mailem jsme spolu celkem často v kontaktu, vlastně o něm pořádně nic nevím.
(Ptá se Radek Štěrba "R", odpovídá František Houra "F".)

R: Na úvod bych tě rád poprosil o pár obecných informací, jako kolik je ti let, kde žiješ, studuješ/pracuješ, a jak dlouho už se věnuješ Atárkům?
F: Zanedlouho mi bude dvaaatřicet a pobývám ve středu Českomoravské vysočiny, v blízkosti města Chotěboř, kde taky pracuju v jednom strojírenské podniku jako programátor NC strojů, což je docela ironie, když uvážím, že jsem vystudoval FEL ČVUT. A co já a Atari? Všechno to začalo někdy v roce 1987, kdy jeden můj kamarád donesl do školy svou osmistovku a já jsem byl totálně mimo z hry Rescue on Fractalus. Podotýkám, že jsem v té době už asi pět nebo šest let příležitostně pracoval se ZX Spectrem. No a pak už to šlo rychle. O rok později jsem si vyvzdoroval na rodičovstvu 130XE s nezbytným Turbem a začala éra lámání joysticků. Pozdějc jsem kromě hraní her začal taky programovat, nejprve v BASICu, pak v TB a nakonec jsem jako téměř totální samouk dokráčel až k assembleru. Než jsem v roce 1993 svoje první Atari prodal, napsal jsem čistě ve strojáku jednu hodně jednoduchou hru Speed Ball, desítky utilit v TB a v PokeLoaderu jsem si "znesmrtelnil" pěknou řádku her. Poté nastala v mém Atari životě hodně dlouhá pauza, protože až v roce 1998 jsem si opět pořídil jednu 800XE, tehdy vlastně jenom z nostalgických důvodů. Jenže když jsem si pak u Jiřího Richtera v JRC nechal opravovat Turbo 2000, abych si mohl opět zapařit pár starých dobrých kusů, zjistil jsem s údivem, že Atari dosud nezemřelo a že existují takové vymoženosti jako SIO2PC a APE. Tak jsem se do toho vrhnul zase po hlavě a na internetu jsem ve snaze vybudovat si pokud možno co nejobsáhlejší archiv osmibitovýho softu k Atari vymetl kdejaký FTP. Kromě toho jsem zase začal programovat, protože mě to prostě pořád bere a navíc si myslím, že stále ještě přežívající Atari komunita si to zaslouží. Výsledkem je doposud pět her a hlavně závazek přidat každý rok minimálně jednu další. Plus teda ještě můj archiv Atari softu, který je na internetu k nalezení na adrese http://atari.fandal.cz.

R: Tvůj alias Fandal, to je pouze počítačová záležitost, nebo ti tak říkají i v reálu?
F: Tehle počítačový nick jsem si vymyslel kdysi na gymplu, protože to tehdy byla docela móda. A některý lidi mi tak i říkají.

R: Když jsi tehdy programoval v assembleru, jakou sadu programů jsi pro vývoj používal?
F: Jako assembler jsem používal MAC/65, fonty jsem si dělal ve FontMakeru a obrázky buď v Design Masteru, Koale nebo ve Fun With Art. Všechno samozřejmě pěkně s datasetem, protože nic jiného než Turbo 2000 jsem neznal.

R: Když tak mluvíš o tom Turbu 2000 - vzpomeneš si ještě, jaké značky audiokazet jsi používal a měl v oblibě? ;-)
F: Pokud si dobře vzpomínám, tak jsem měl takovou všehochuť, ale ponejvíce jsem asi používal značku SONY.

R: Zažil jsi někdy při programování svých věcí i nějakou nepříjemnou ztrátu kvůli nečitelnému záznamu na kazetě?
F: Určitě. Občas jsem si taky něco přemazal, prostě klasika. Ale na nic konkrétního si už nevzpomínám, přece jenom to už je nějaká doba.

R: Já se ptal proto, jestli jsi třeba nějaký svůj program či hru nedodělal kvůli tomu, že jsi přišel o data a nechtělo se ti to dělat znovu?
F: Až tak daleko to snad nikdy nedošlo, protože mám ve zvyku dělat si průběžně zálohy. Takže v nejhorším případě jsem musel něco dodělávat hodně zpátky.

R: Co považuješ za svoje nejlepší/nejužitečnější produkty ze staré doby a co z nynější?
F: Zajímavá otázka. Pamatuju se, že v ranné době mého programátorského úsilí jsem měl největší radost z utilit Picture Hunter a Text Hunter na prohledávání souborů, které měly vlastní I/O rutiny pro Turbo a které používaly rozšířenou pamět mé stotřicítky. Na vrchol bych zařadil též moji první hru Speed Ball, plně napsanou ve strojáku, což byla mutace klasického Pongu, a pak ještě prográmek Tablo v TB, krásnou to prezentaci naší třídy 1A z gymplu. O všechny tyhle věci jsem ale bohužel při prodeji mého prvního atárka zřejmě nenávratně přišel, takže se v současné době můžu těšit pouze z pětice her FreeCellXE, TriPeaksXE, HexxagonXE, Astro Road a Cubico z "nového období". Z nich je asi nejlepší Cubico, ale za srdce mě nejvíc vzala hned ta první, přece jenom to byla po dlouhých letech de fakto prvotina a navíc jsem stále přesvědčenej, že tenhle Atari port je algoritmicky lepší než jeho PC vzor od Micro$oftu.

R: Nemáš chuť ten Speed Ball udělat znovu a třeba i lepší? ;-)
F: To není špatný nápad, ale her tohohle typu je poměrně dost a překonat některé polské mutace by bylo asi dost těžký. Já se teď spíš snažím psát věci, který zatím na osmibitovým Atari chyběly.

R: Prozradíš konkrétněji, na co se můžeme těšit?
F: Rád bych udělal nějakou akční "pařbu". Hodně se mi líbí hry, kdy si dva hráči mohou vzájemně pomáhat, jako je to například v Zybexu, který je mimochodem moje vůbec nejoblíbenější hra na Atari. Takže něco na ten styl bych velmi rád dal dohromady. No a můj velký sen je na Atari naportovat hru Warlords II z PC, ale to je zřejmě téměř nadlidský úkol.

R: Je příjemné slyšet, že máš takové pěkné plány. Když něco tvoříš, jde ti to rychle "od ruky", nebo kóduješ pomalu (a důkladně ;-)) ?
F: No, já myslím, že snad nějakej výraznej hlemýžď nejsem, i když nemám možnost se srovnávat s něčím tempem. Třeba mou hru Hexxagon jsem napsal během dvou měsíců a herní jádro Cubica během tří týdnů. Horší je to s časem. Když nepočítám víkendy, tak se k případnýmu programování dostanu tak na dvě hodiny denně.

R: A o těch víkendech neprogramuješ vůbec, nebo tím naopak strávíš celý den?
F: O těch víkendech je to samozřejmě s tím časem lepší, ale že bych s tím strávil celý den, tak to asi taky ne. Řekněme cca šest hodin, že jsem tomu v takovou typickou sobotu nebo neděli věnoval.

R: Tvoříš výhradně na skutečném Atárku a stále pod assemblerem MAC/65, nebo využíváš emulátor a další výhody, co může poskytnout vícebitový počítač?
F: V současné době programuju již výhradně pod emulátorem, nicméně stále ve starém dobrém MACu. Ale původní železo v žádném případě nezahálí. Všechno testuju i na reálném Atari.

R: Jaký je tvůj názor na využívání cross-platform vývojářských nástrojů?
F: Cross-platform nástoje jsou moc dobrá věc. V současné době si už nedovedu představit, že bych neměl k dispozici APE, Dratex, AtrUtil a podobné vymoženosti. Jenom cross-assemblerům jsem zatím nepřišel na chuť.

R: To jako že jsi už nějaké konkrétní cross-assemblery zkoušel a žádný ti nevyhovoval, nebo k nim máš prozatím jen takový ničím nepodložený odpor? ;-)
F: Zatím jsem jenom tak lehce zkoušel XASM od Foxe, ale nějak mě znechutilo třeba to, že tam mají některé instrukce jiné pojmenování než v MACu. V budoucnu ale možná na to přejdu. Uvidíme.

R: A co nový cross-platform Mad-Assembler od TeBe/Madteam, ten jsi nezkoumal?
F: Ne, ten jsem doposud v ruce neměl. Ale vím, že existuje. :)

R: Zatím jsme se zmiňovali jen o assembleru a (Turbo)Basicu. Zvládáš i další programovacími jazyky? (nejen na Atárku)
F: Na Atari jsem kromě strojáku a Basicu zatím nic jiného nezkoušel, když pominu pár minut experimentů s Kyan Pascalem, a na platformě PC jsem teoreticky schopen dělat v assembleru, Basicu, Pascalu a Céčku, přičemž v DOSu dávám přednost BP a ve Windows M$ VB.

R: A v jakém jazyce programuješ NC stroje? ;-)
F: V případě NC strojů se nejedná o programování v klasickém slova smyslu, tj. o tvoření nějakého kódu v programovacím jazyce. Moje práce spočívá v tom, že s pomocí příslušného CAM (Computer Aided Machining) softwaru a na základě modelů z nějakého CADu vytvářím datové soubory, které definují dráhy, po kterých NC stroj obrábí.

R: Co říkáš na rozšiřující úpravy Atárka (paměť 320KB, 1MB, 2MB, OS Q-MEG, stereo)?
F: No, já sám mám jedno ze svých třech Atárek rozšířený na 320 kB, s Q-MEGem a stereo úpravou a používám prakticky jenom tenhle "model". Stereo hudba nemá chybu a víc paměti není nikdy na škodu.

R: Lepší hudba, víc paměti.. Nelákalo tě někdy dělat pro Atari ST řadu?
F: Atari ST jsem dosud viděl jenom hodně zdálky a i když jsem párkrát uvažoval o tom, že si nějaký pořídím, programovat na této platformě asi nikdy nebudu.

R: Jezdíváš na nějaké Atari akce nebo obecně na počítačové výstavy?
F: Co se týče Atari, tak jsem doposud navštívil Platariádu, Atari Hody a Atariádu v Prostějově. A počítačové výstavy? Párkrát jsem byl na Invexu, a toť asi vše.

R: A co demopárty? Blíží se Forever 6 a já se opět snažím přemluvit co nejvíc aktivních Ataristů, aby se zúčastnili s nějakým svým výtvorem. Doufám, že letos už s tebou můžu počítat?! ;-)
F: No, já pevně věřím, že letos se už konečně zúčastním. Mám v hlavě nápad na 1 kB intro.

R: To moc rád slyším a držím ti pěsti, ať se dílo povede. Také mě velmi potěšil tvůj nový Internetový projekt http://atari.fandal.cz. Můžeš nám o tomto webu popovídat víc?
F: V podstatě se jedná o webovou verzi mého osobního archivu Atari softu, jak jsem ho za těch pár let od mého návratu na scénu nashromáždil. V současné době obsahuje cca 4700 her a dem a stále roste. :) Práce je s tím moře, ale mám z toho webu obrovskou radost. A lidi zřejmě taky, protože za první dva měsíce provozu si stáhli přes 3 GB materiálu.

R: Teď trochu z jiného soudku, neboť nejen počítači je člověk živ. Takže, co tě baví kromě počítačů? Máš i nějaké jiné koníčky či oblíbené sporty?
F: Ale jo, mám. Rád čtu, hlavně literaturu faktu. V knihovně mám několik stovek knížek o druhé světové válce a vůbec mě dost zajímají moderní dějiny první poloviny minulého století. Dál moc rád jezdím na kole, ale na rozdíl od jednoho mého tak trochu šíleného kamaráda pouze v létě, když je hezky teplo. To je též období, kdy bys mě mohl najít na nohejbalových kurtech. No a taky totálně žeru tvrdou muziku, protože na tomhle světě není už nic víc než osmibitové Atari a heavy metal.

R: Chtěl bys na závěr našeho rozhovoru pro Flop něco Ataristům vzkázat? Nebo se zmínit o něčem, na co jsem se nezeptal?
F: Za všechny vytrvalé Ataristy bych snad jenom chtěl vyjádřit přání, ať nám to vydrží i nadále...

R: Děkuji ti tedy za rozhovor a budeme se těšit na tvoje další programy pro naše 8bitová Atárka.