Cubico by František "Fandal" Houra (kód) Radek "Raster" Štěrba (hudba a zvuky) Mario "Emkay" Krix (grafika)
Logická hra Cubico je Atari klonem známé a velmi populární gamesy, která se na různých počítačových platformách objevuje pod názvy Clickomania, Collapse, Clicks, atp. Pro naše milovaná osmibitová atárka ji však doposud nikdo nenapsal, a proto jsem se toho s radostí ujal pro jistotu sám.
Pravidla Cubica jsou velmi jednoduchá. Hrací pole tvoří rovné dvě stovky kostiček čtyř různých barev a Vašim cílem je toto hrací pole z pokud možno co největší části rozebrat. Odebírat je povoleno vždy pouze ty kostičky, které alespoň jednou ze svých stran sousedí s jinou kostičkou téže barvy. Velmi podstatné je také to, že kromě zvolené kostičky jsou automaticky odebrány všechny ty, které takto sousedí nejenom přímo s ní, ale i mezi sebou navzájem. Na místa odebraných kostiček pak "popadají" kostičky nacházející se nad nimi, v případě, že se uvolní celý sloupec, zbývající sloupce "putují" ke středu pole.
A nyní stručně k popisu programu. Úvodní intro, které tak nádherně hudbou podbarvil Raster a G2F grafikou vyšperkoval Emkay, lze ukončit klávesou START, po jejímž stisknutí se již ocitnete ve vlastní hře. Kromě výše popisovaného hracího pole zde naleznete tři velmi podstatné údaje o počtu kostiček, které ještě zbývají ve hře (cubes left), dále o počtu tahů, které můžete provést (moves left), a o čase, který jste rozebíráním hracího pole doposud strávili.
Cubico se ovládá pomocí joysticku přivařeného do portu 1 a kdykoliv během hry je možno podniknout spoustu věcí s následující klávesami: předně je tu START, pomocí kterého se odstartuje zcela nová hra. Klávesa ESC naproti tomu spustí hru znovu od začátku s aktuálním rozložením hracího pole. Důležité je i tlačítko HELP, sloužící jako "undo" neboli tah zpět. Klávesou SELECT je možno vypnout/zapnout zvukové efekty a pomocí OPTION lze měnit rychlost pohybu kurzoru. A nakonec je tu mezerník čili SPACE, který Vás přenese do/z tabulky nejlepších, čímž vlastně slouží i jako pauza.
Hra končí v zásadě třemi možnými způsoby. V nejlepším případě se Vám podaří rozebrat celé hrací pole, v tom horším Vám už nezbudou žádné tahy k tomu, abyste se o to pokusili. No a v tom úplně nejhorším Vám vyprší desetiminutový časový limit. Ať už se ale ke konci propracujete jakýmkoliv způsobem, máte poté na výběr ze tří možností: spustit zbrusu novou hru (klávesa START), zopakovat si stávající rozložení hracího pole (ESC) nebo se podívat na tabulku nejlepších a případně se do ní i zapsat (SPACE nebo FIRE).
V tabulce nejlepších, jejímž popisem zakončíme představování Cubica, je vyhrazeno místo pro deset nejúspěšnějších hráčů. Základním kritériem je zde počet kostiček, které v hracím poli zbyly, pomocným kritériem je čas, za jaký se tak podařilo. Jména hráčů mohou být maximálně deset znaků dlouhá a jejich zadávání se děje normálně z klávesnice. Tabulku nejlepších lze opustit pomocí klávesy START (jako vždy zcela nová hra) nebo ESC (restart právě dohraného rozložení). Jenom pro pořádek zopakuji, že v případě zobrazení Top Ten během hry lze tuto tabulku opustit pouze pomocí mezerníku.
Závěrem mi už nezbývá nic jiného, než znovu poděkovat za skvělou práci spoluautorům, a všem Ataristům popřát u Cubica mnoho příjemně strávených chvil.
Fandal
P.S. Veškeré připomínky, náměty apod. nezasílejte prosím na tradiční e-mailovou adresu F.Houra@email.cz, nýbrž na adresu fandal@fandal.cz.