(c) 1989 ATARI CORPORATION
Developed by SCULPTURED SOFTWARE, INC.
Přestože sleduji svět 8bitových Atárek již od roku 1987, občas mě i v dnešní době velmi překvapí nějaký program z dávné minulosti.
Pro počítače Atari XE/XL existuje obrovské množství her, ovšem jeden žánr mi vždycky připadal trošku opomenutý, a to klasické automatové střílečky typu Commando. Z toho, co by se dalo považovat za variace na tento typ her, bych zmínil hru Gunlaw, která se mi ovšem jevila vždy nehratelně obtížná. Dále pak tu máme hru WHO DARES WINS II - ta je však po grafické stránce poněkud slabší a hlavně je příšerně pomalá a nezábavná. A do třetice hra Swat, která je daleko hratelnější, ovšem už se klasickému Commandu dost vzdaluje. Pořád jsem čekal, jestli se někdo z dnešních novodobých tvůrců pustí do tvorby věrnější napodobeniny této klasiky, abychom se i na Atárku mohli pyšnit pořádným Commandem... a dočkal jsem se. Ovšem toto Commando není žádná čerstvá novinka, ale pochází z roku 1989, kdy ji pro firmu Atari v rámci licence od DATA EAST USA, INC. and CAPCOM U.S.A., INC. vyrobila společnost SCULPTURED SOFTWARE, INC.
Když jsem se na Internetu prvně doslechl o existenci tohoto Commanda, myslel jsem si, že je to nějaká fáma, neboť jsem pokládal za nemožné, aby se nějaká taková hra během 15 let nedostala do širokého povědomí Ataristů. Pravda je však taková, že zde jde o produkt, k jehož zveřejnění nikdy nedošlo. Navíc byl vytvořen jakožto "mega cartridge" program, tudíž nemůže být šířen na klasických médiích, ale pouze na speciální cartridgi s pamětí ROM 128KB. Naštěstí emulátor Atari800 podporuje i tento typ cartridge, takže jsem s velkou zvědavostí zkoušel příslušný soubor COMMANDO.BIN rozběhnout pod tímto emulátorem.
Od prvního okamžiku jsem byl naprosto udiven - Ano, vždyť tohle je přesně ono původní klasické Commando, v té podobě, jak ho známe z coin-op automatů. Samozřejmě Atárko má omezenější možnosti než automatový hardware, hra však využívá většinu triků co se na Atárku využít dají - takže obraz se plynule posouvá, je tu spousta rozmanité grafiky a barev, a všechno je velmi příjemně dynamické, akční a hratelné. Navíc je hra, podobně jako originál, značně rozsáhlá, a skládá se z několika misí s odlišným grafickým vzhledem, vždy zakončených závěrečným soubojem s hordou nepřátel před dobytím další základny. Prostě považuji toto zpracování v rámci možností za maximálně propracované a obdivuji tvůrce, kteří dokázali takovou skvělou hru vytvořit již v roce 1989. Je škoda, že nebyla již tehdy vydána a že se o její existenci dovídáme až dnes, na druhou stranu však buďme rádi, že nezůstala zapomenuta navždy.
-RŠ-