SelfDemo

Raster / C.P.U., 2002

Nejvíce kladných ohlasů na Foreveru3 jsem měl na SELFDEMO. Pokud jste ho ještě neviděli, tak si ho nejprve pusťte, a teprve potom se vraťte k tomuto článečku, ve kterém najdete něco málo ze zákulisí vzniku tohoto dema.

Jak to všechno začalo...

Mno, dost živelně. Na jedné z lednových schůzek Atariklubu Prostějov, které se konají u Zdeňka Buriana doma, jsem se snažil podnítit Boba a JirkaSe, aby taky sami na Forever3 něco přichystali. Svoje příspěvky (MSX, GFX i Intro) jsem měl víceméně v závěrečné vývojové fázi a zdálo se, že je dokončím bez problémů. Když se však ti dva stále tvářili jako že ani ne, napadlo mě připomenout jim 9let starou událost, kdy jsme společně ještě i s Honzou Wallou založili skupinu C.P.U. - Computer Platform Unlimited. A že by nebylo marné, když se jim teda nechce pouštět se do něčeho samotným, udělat něco všichni společně právě v rámci tohoto spolku, a to něco by mohlo být demo. Řekl jsem jim i o mé poněkud neurčité myšlence na nějakou parodii SELFTESTu. Konkrétní nápad jsem měl jen na část "memory test" - udělat z něj piškvorky. Další nápady jsem chtěl slyšet od nich.

Co vám mám povídat - na příští schůzce se ukázalo, že se na to vyprdnuli. Mně naopak SelfDemo nedávalo spát a hlavou se mi pořád honily myšlenky co by se dalo udělat s "audio-visual" a "keyboard" částí. Aspoň že jsem to s nima mohl v klubu konzultovat. Všechno bylo pořád v teoretické fázi, čekal jsem, že se začnou hlásit, kdo chce kterou část programovat. Marně. Takže asi za další týden jsem to tedy začal programovat. V klubu jsem jim ukazoval rozpracované verze a tak to šlo pořád dál. Bob mi sehnal screenshot "modré obrazovky smrti" z WIN NT, kterou jsem upravil do závěrečné části "all tests". Nejdéle mi trvalo vymyslet ten "keyboard test", a taky ho naprogramovat. Jde totiž v podstatě o variaci na hru Space Invaders, i když pohyb přátelských písmenek a nepřátelské rakety je v demu pevně definován - tedy žádné náhodné události. I tak mě tato část přiváděla k šílenství, protože jsem tam měl jednu blbou chybu, kterou jsem strašně dlouho nemohl najít.

Pokud vás zajímá, jak je to uvnitř dema uděláno, tak vězte, že jsem vzal standardní funkční SELF TEST, nechal si ho disassemblerovat a pak tam dělal úpravy, tj. zejména přepisoval původní kód odskoky do vlastních podprogramů, které byly přidány jinam do paměti. Mohu vás ubezpečit, že do 2KB ROM, které má standardní SELF TEST k dispozici, by se ten můj upravený rozhodně nevešel. Celé demo má ve zkomprimované podobě cca 12KB.

Teprve o víkendu týden před Foreverem se mi podařilo vše definitivně dokončit. Ale stálo to za to - nadšené reakce diváků během pouštění SelfDema mi byly největší odměnou. Děkuju jménem skupiny C.P.U. všem fanouškům!