Jsem velmi rád, že vám mohu představit můj nový produkt pro Atari XE - Sprite Editor (dále jen SE). Je to malý nástroj pro vytváření sprite animací s některými novými možnostmi.
Hlavní vlastnosti:
26 pozic, nezávislé barvy pro každou pozici, vestavěný editor & animátor, hezký design :) a (doufám) snadné ovládání...
Proč tento program vznikl? Hm, protože... před několika měsíci (v říjnu 2000) jsem dostal nápad vytvořit hru, která předtím na Atari XE/XL neexistovala. Ale k tomu jsem potřeboval prográmek na udělání animací pro sprity. Našel jsem jen jeden program od Lufa/Satantronic, ovšem ten byl ...eeee... poněkud primitivní (promiň ;-)). Takže proto jsem začal pracovat na tomto SE. Samozřejmě je to freeware.
Editor:
1,2,3,4 - Nastavení sprite
Bez komentáře ;-)
5,6,7,8 - Nastavení barvy
nahoru/dolů - výběr odstínu sprite
vlevo/vpravo - výběr barvy sprite
RETURN - potvrzení vybraného
šipky - pohyb kurzorem
Bez komentáře ;-)
CONTROL+šipky - posun sprite
Držte CONTROL a stlačování šipek bude posunovat (rotovat) celý sprite příslušným směrem.
SHIFT+šipky - kreslení (mazání) čáry
Držte SHIFT a stlačování šipek bude malovat (mazat) čáru.
mezerník - nakreslení (smazání) bodu
Bez komentáře ;-)
H - Horizontální zrcadlení
Otočí aktuální sprite podle osy X. Je závislé na nastavení volby 'Velká okna', viz. klávesa 'B'.
V - Vertikální zrcadlení
Otočí aktuální sprite podle osy Y.
I - Inverze
Invertuje aktuální sprite - $10 nebo $20 bytů, podle nastavení volby 'Velká okna', viz. klávesa 'B'.
INSERT - Kopírování
Kopíruje kompletní pozici ($20 bytů) včetně nastavení barev na jinou pozici.
DEL - Mazání sprite
Smaže aktuální sprite - $10 nebo $20 bytů, viz. klávesa 'B'.
CLEAR - Mazání pozice
Smaže pozici ($20 bytů). Nastavení barev bude zachováno.
SHIFT+CLEAR - Mazání všeho
Smaže všechny pozice a nastaví barvy aktuálního sprite všem pozicím.
P - Výběr pozice
Stlačením kláves A-Z volíte jednu z 26 pozic.
B - Velká okna (zap/vyp)
Můžete přepínat aktuální velikost sprite mezi $10 (16) a $20 (32) byty. Díky velkým oknům lze editovat větší sprity, které by se nevešly na obrazovku (použijte CONTROL+nahoru/dolů).
W - 2 okna (zap/vyp)
Můžete zapnout mód pro 2 okna - to se hodí když potřebujete sprity širší než 8 bodů. V každém z oken pak mohou být samozřejmě maximálně 2 sprity.
TAB - Přechod na další okno
Funguje pouze když je aktivní mód pro 2 okna. V prvním okně se používají sprity 1 a 2, ve druhém sprity 3 a 4.
M - Animátor
Přechod do Animátoru (všechna data a nastavení v editoru budou samozřejmě zachována).
ESC - Odchod do DOSu
Bez komentáře ;-)
Animátor:
Animátor je druhá část mé práce. Je jednodušší než editor - naprogramoval jsem ho během 3-4 dní. Velmi pěknou vlastností je "paralelní běh" - můžete měnit rychlost, velikost a další nastavení během běžící animace!
D - Definice animace
Nyní můžete stlačovat klávesy A-Z a tím zadávat posloupnost animačních pozic. Maximum je 80, lze použít DELETE. Zadanou posloupnost nakonec potvrďte RETURNem.
R - Spuštění animace
Stiskem 'R' se zapíná/vypíná běh animace. Pokud máte zapnut mód 2 oken, pak budou sprity 1/2 budou přehrávány vedle spritů 3/4.
S - Volba rychlosti
1 = změna každé VBI (1/50 sec) 2 = každé druhé VBI (2/50 sec) 3 = každé čtvrté VBI (4/50 sec) 4 = každé osmé VBI (8/50 sec)
Z - Velikost spritů
Normální, dvojnásobná nebo čtyřnásobná.
C - Korekce velikosti (zap/vyp)
zap = koriguje tvar bodů tak aby byly čtvercové
vyp = bez korekce: bod má výšku 1 obrazový řádek
O - Kolize
zap = překrývající se místa spritů 1 a 2 nebo spritů 3 a 4 mají třetí barvu
vyp = bez skládání barev, sprite 1 má největší prioritu (přední), sprite 4 nejmenší (vzadu)
M - Editor
Přechod zpět do editoru, animace je zastavena.
ESC - Odchod do DOSu
Bez komentáře ;-)
Nic speciálního - libovolné 8-bit Atari (PAL/NTSC) s alespoň 48kB paměti. Program byl testován také pod Atari800Win emulátorem...
$3800: sprite 1, pozice A $3820: sprite 2, pozice A $3840: sprite 3, pozice A $3860: sprite 4, pozice A $3880: sprite 1, pozice B ... atd. až po $44FF $3400: barva sprite 1, pozice A $3401: barva sprite 2, pozice A $3402: barva sprite 3, pozice A $3403: barva sprite 4, pozice A $3404: barva sprite 1, pozice B ... atd. až po $3467
Je velmi jednoduché vyrobit nějakou rutinku pro přehrávání těchto animačních pozic ve vlastním programu... jestliže s tím budete mít nějaké problémy, kontaktujte mě.
Hra pro Atari XE/XL - s velmi originálním nápadem, ale bude dost těžké to naprogramovat... asi bude využívat 320kB RAM...
Demo/intro/cokoliv na nějakou demopárty pro Atari XE/XL - s nějakými parádními efekty. ;-)
Něco pro Atari ST(E) & Falcon 030 - momentálně pro F030, neboť MegaSTE je mimo provoz. :-(
Připomínky k chybám, návrhy na vylepšení, nápady, peníze :) posílejte na adresu:
Miro Kropacek Budatinska 23 Bratislava 851 05 Slovakia Europe ;-) Email: mk20432@decef.elf.stuba.sk nebo mikro@atlantis.sk (jen ve stavu nouze :)
Ano, pozdravy... Nejdříve posílám velký pozdrav pro: XI, Dodo, Lufa, Jookie ze Satantronic Dále pro: Jiri Bernasek / BEWESOFT Zdenek Burian / FLOP Radek Sterba / RASTER Tiger / New Generation BLB / Cobra Lewis / Aids Vasco / Tristesse Dely / Atari Area a všem dalším kteří drží naši Atari scénu naživu...3>VIII. Historie
v1.0 - první verze (07/2001)
v1.1 - oprava sprite animátoru: nastavení velikosti a korekce nyní zůstává nezměněno po přechodu do editoru
Tak, to je vše... Doufám, že budete s tímto malým prográmkem spokojeni a můžete očekávat další moje produkty. ;-)
MiKRO, 16.08.2001, Bratislava/Slovakia