Po několika letech studia na VŠ v Olomouci jsem zjistil, že tuto školu studuje i Rudolf Kudla. Jeho jméno jsem znal už z dřívější doby (jednu dobu byl redaktorem FLOPu), ale jinak jsem toho o něm příliž moc nevěděl. Domluvil jsem se s ním a výsledkem je následující interview.

Dotazy klade Radek Štěrba, odpovídá Rudolf Kudla:

Prosím, charakterizuj se stručně...
Student UP Olomouc. 20 let. svobodný, bezdětný, zvláštní znamení žádné. Váhu výšku a takovéhle věci Vám neřeknu, protože je nevím (nejsou důležité). Telefonní číslo znám a taky Vám ho neřeknu, protože se na sebe chystám pět oslavné ódy a nechci, aby mě pak obtěžovala přemíra telefonátů.

Kdy sis koupil svůj první počítač (předpokládám, že to bylo Atari)?
Mám pocit, že to bylo asi v 8. třídě základní školy. Předtím jsem na něj už dost dlouho šetřil (nejméně tak rok a půl).

Co bylo důvodem, že sis vybral právě Atari?
Po pravdě řečeno jsem tenkrát chtěl jakýkoliv počítač. Známý mi tedy z Německa dovezl Atari. Předtím jsem ho už kdysi z dálky viděl - jeden můj spolužák ho už měl.

Jak si se stal redaktorem magazínu Flop?
No, ani nevím. Prostě jsem asi tak často obtěžoval ve FLOPu, že si řekli, že bude lepší dát mi něco na práci doma, aby měli taky chvilku pokoj. Předtím už jsem samozřejmě byl členem FLOPu a pravidelně jsem dojížděl na schůzky. Seznámil jsem se tak s panem Vičarem a už to bylo.

Jak dlouho jsi vedl tento magazín a odkud jsi čerpal příspěvky (články, programy, dema, atd.)?
Jo jak jak dlouho jsem ho vedl už si nepamatuju. Můžete si to snad ale zjistit z množství čísel, které jsem dal dohromady. Pár čísel jsem sestavil ještě předtím než se objevil ten nový reader v grafice. Je pravděpodobné, že jsem vždycky někam strčil svoje jméno, aby moje ego mělo z čeho žít, tož se podívej. Příspěvky chodily do FLOPu od různých lidí, kteří je vytvořili a tak. Hodně jsem bral taky z německého magazínu ABBUC. Tam někdy vycházaly super věci a občas měli naprosto nepochopitelně vymakané úvody. Jinak jsem taky něco dělal sám.

Jaké jsi tehdy používal prostředky na výrobu svých programů? Které z nich jsi považoval (nebo stále považuješ) za nejlepší?
Věci co jsem potřeboval mít rychle a snadno jsem dělal v TurboBasicu. Zbytek jsem pak programoval v assembleru MAC/65. To byl a stále ještě je jeden z nejlepších assemblerů, jaké jsem kdy viděl. Jedinou nevýhodou oproti těm, které používám dnes byla absence pořádného debuggeru. Jinak je ale v některých oblastech dodnes nepřekonán (pro mne).

Který ze všech svých výtvorů považuješ za nejužitečnější a který za nejvymakanější?
Nejužitečnější byl asi ten reader do flopu (používalo ho nejvíc lidí). Nejvymakanější byl textový editor, který jsem ovšem nikdy neuvolnil pro veřejnost. Nedodělal jsem ho kvůli koupi Amigy. Jinak by ovšem myslím docela snadno vytlačil Čapka, byl fantasticky rychlý. Jinak jsem těch programů zas až tolik neudělal. Měl jsem rozdělané taky dvě hry. Byly to konverze ze Sinclaira - EQUINOX a DEVIANTS. Taky jsem je nedodělal, i když v EQUINOXU se už dal hrát 1. level.

To o tom editoru zní velice zajímavě. Nezachoval se náhodou (aspoň nějaká jeho rozpracovaná verze)?
Jestli nemají nějakou kopii ve FLOPu, tak asi ne. Je to asi škoda, ale stejně si myslím, že by se v tom programu jen tak někdo nevyznal. Vím, že ke konci jsem se v něm obtížně vyznával i já sám. Byly v něm poměrně komplikované věci s jejichž pomocí se rychlosti dosahovalo. Hlavní finta spočívala v tom, že při vkládání textu se editovaný řádek editoval v paměti zvlášť a teprve při jeho zaplnění se vložil do textu. Krom toho tak byla spousta podmínek pro word wrapping. Prostě hrůza. Tak mě napadá, možná že bych to mohl mít doma na některé z pozůstalých disket. Šance ovšem příliš velká není...

Bavila Tě práce na Flopu?
Bavilo mě dělat diskovou verzi. Její předělávání na kazetu jsem nenáviděl.

Proč jsi s tím přestal?
Koupil jsem si Amigu. Nejdřív jsem sice vedl silácké řeči, že si Atari nechám a budu pro ně stále dělat atd. V okamžiku, kdy jsem si k Amize sedl jsem za půl dne na zkoušku udělal velice obstojný Tetris. (Jsem divný že, kdekdo by začal tím, že by si hrál. Já jsem si hrál nejdřív ten Tetris. Důvod byl prostý, až potom jsem sehnal nějaké hry.) Když jsem viděl jak je to na Amize snadné (on byl totiž fakt docela slušný a trvalo to jenom půl dne na úplně novém počítači, v neznámém, multitáskovém a okénkovém operačním systému, jehož principy jsem ještě zdaleka neznal dokonale), ohromilo mě to a představa programování pro Atari mě přestala tak moc lákat. Nejdůležitějším důvodem ale bylo to, že tehdy se toho na Atari už moc nedělo. Většina lidí měla ST nebo PC a skutečnou tvůrčí činnost vyvíjel málokdo. Takové prostředí už není příliš inspirativní. (Jestli Vám to připadá jako reklama na Amigu a na mě, asi to tak bude. To víte, je to jedna z mých nejlepších přítelkyň..)

Kdy jsi naposled viděl magazín Flop? Znáš jeho dnešní podobu?
Naposledy jsem viděl své poslední číslo. V okamžiku jeho předání jsem se Atari začal stále více vzdalovat. Asi se ale budu muset podívat, jestli mi neděláte ostudu (no, já vím, tohle znělo poněkud nabubřele...)

Co jsi očekával od přechodu na větší počítač? Co se stalo s tvým Atari?
Očekával jsem, že se dostanu zase k lidem, kteří budou s tímto počítačem dělat nové, zajímavé věci. Programovat. Lépe, rychleji, lepší věci, ale hlavně alespoň něco! Potřeboval jsem nějaký vzruch. Touha po výkonějším stroji nebyla vůbec primární. Mě Atari naprosto stačilo. Měl jsem ho nadprůměrně vymakané a dělalo se na něm snadno. Taky jsem ho dokonale znal, což je pro programátora obrovská výhoda. Jenže člověk si nevystačí s tím, co dělá sám. Potřebuje se se svými programy taky pochlubit, chce, aby je používalo co nejvíce lidí. Svoje Atari jsem po čase prodal. Hluboko pod cenou, za jakou jsem to všechno pořídil, ale nemělo smysl nechat ho ležet doma ve skříni, aby se na něj jen prášilo.

Splnila se tvá očekávání?
Myslím že ano. Už to sice nikdy nebylo takové, jako v dobách, kdy jsem jezdil do FLOPu a setkával se tam s ostatními lidmi, diskutoval o různých programech a podobně. Ty časy jsou dávno pryč (a byly nádherné - vzpomínám na ně rád a občas taky propadnu melancholii). Navázal jsem ale nové kontatkty a díky Internetu mohu debatovat s lidmi z celého světa. Je to mnohem lepší, než to bývalo, ale ta správná atmosféra je už pryč.

Jaké prostředky (programovací jazyky) při programování nyní používáš?
Programuju stále v assembleru, ale tentokrát pro MC68000. Občas použiju GFA Basic (zůstal jsem věrný Franku Ostrowskemu - TurboBasic i GFA jsou jeho dílem). Na PC používám pochopitelně C++. Pro Amigu jsem vyskoušel ještě některé exotické jazyky jako E, AREXX, FALSE atp. Mou hlavní doménou je ale pořád assembler, na který nedám dopustit.

Které ze svých nynějších výtvorů považuješ za nejlepší?
Nemá smysl, abych tady něco vyjmenovával. Já své výtvory totiž prakticky nepouštím mezi lidi. Všechno co programuju na Amize, dělám výhradně pro své potěšení. Proto se mi snadno stane, že jeden projekt přeruším kvůli jinému, který se mi v tom okamžiku zdá přitažlivější. Prozradím, že v současné době pracuji na realizaci objektově orientovaného programovacího systému v assembleru a na to navazuji s knihovnou pro tvorbu grafického rozhraní programů tak, aby se odstranila veškerá programátorská práce při jeho vytváření. Tahle věc je asi zatím to nejzajímavější, co jsem kdy dělal. Kromě těch větších projektů dělám na vysoce komfortním vyhledávání souborů na disku, na nové knihovně pro kompresi a dekompresi dat a spoustě dalších pitominek.

Máš ještě nějaké spojení se světem 8-bitového Atari?
Ne, za posledních pár let už jsem Atari neviděl ani zdálky (myslím, že ani ST). Dokonce jsem už přestal jezdit i do FLOPu a stará přátelství se asi už vytratila... (Hmm, to bylo docela dobré co, asi vytvořím nějaký editor na psaní veršů :-)

Chtěl bys ještě něco dodat?
Snad jen to, že držím palce všem, co Atari ještě používají. To je taková pěkná, univerzální fráze :-) Je mi jasné, že v dnešní době to už musejí být samí zapálení nadšenci a to je fakt prima.

Díky za výdrž při odpovídání na moje vlezlé dotazy...