Rozhovor s Radkem Štěrbou.

Radek je v současné době student VŠ oboru Informatika, 4. ročník. Dříve patřil mezi první členy Atari klubu Prostějov, později svoje členství ukončil. Asi po roční přestávce se na naše schůzky vrátil jako host a známý autor komerčně šířených herních programů. Na nich pracuje společně se svým kolegou Robertem Knillem.

Radku, už s tebou někdo dělal interview, čili rozhovor?
Ne, interview nikdy. Pokud se ptáš na rozhovor, tak ten uskutečňuji s okolním světem každý den.

Jak dlouho již máš své ATARI a proč jsi si zvolil tento typ počítače ?
Atari mám už 6 let. Když jsem si vybíral, co koupím, zajímaly mě hlavně zvukové možnosti. V mém okolí bylo několik ataristů a to mi při rozhodování pomohlo.

Kdy a proč jsi se stal členem Atari klubu ?
Líbila se mi možnost setkávat se s ostatními a diskutovat o všem možném, co se týká Atari.

Proč jsi ukončil svoje členství ?
Neměl jsem tolik času, abych mohl navštěvovat klub pravidelně. Proto jsem ukončil oficiální členství a do klubu jsem chodil vždycky když jsem dodělal nějaký nový program.

Co ti přináší dnešní návštěvy našeho klubu?
Chvilky posezení a přátelského pohovoření s kamarády. Pokud mám něco nového, rád to ostatním předvedu. Též se rád podívám na cizí programy. A po klubu pokračujeme v diskuzích o všem možném i nemožném v naší oblíbené hospůdce (samozřejmě jen vybraní jedinci starší 18 let).

Jak jsi přišel ke spolupráci se svým kolegou Robertem ?
Roberta znám ze střední školy (SPŠ Prostějov) a teď chodí i na stejný obor VŠ. Byli jsme (a stále jsme) kámoši a když si rok po mně koupil Atari, začali jsme společně vytvářet hry.

Můžeš rozdělit vaše komerčně šířené produkty ?
Vyrobili jsme spoustu programů, ale známé (a to kdo ví jestli) jsou od nás pouze hry. První z nich nebyly nic moc, postupně se to s nabýváním zkušeností zlepšovalo. Naše spolupráce spočívala v tom, že jsem k Robertovým produktům skládal hudbu a některé zvukové efekty. Program a grafiku si dělal sám. Moje výtvory jsem dělal celé sám od $0000 až do $FFFF - složil hudbu, namaloval grafiku (a to ve vlastním hudebním i grafickém editoru) a sestavil program. Někdy to byla šílená práce, ale nakonec jsem to zatím vždy dal nějak dohromady.

Co říkáš na umístění se hry IMAGINE v žebříčku časopisu EXCALIBUR ?
Když jsem viděl to 4.místo, byl jsem velice příjemně překvapen. Není to ale ani tak můj úspěch, spíše Robertův. Pouze hudba a zvuky jsou ode mě.

Jakou práci vlastně znamená vytvoření konkurence schopné hry ?
Hoooooooodně velkou. Nejhorší je vždycky závěrečné odlaďování. Když několik dní nemůžeš stále najít nějakou hloupou chybu - jeden by z toho zešílel. Jen tak pro zajímavost: Nemám a nikdy jsem neměl disketovou jednotku ani rozšíření paměti ani žádnou cartridge. Vlastním standardní ATARI 800XE (64KB RAM) s datasetem (Turbo) a 2 joysticky!

Výsledný efek odpovídal námaze ?
Považuješ-li za efekt radost z hezky vypadajících a funkčních pragramů, tak ano. Pokud narážíš na zisky z prodeje, pak je to zatím propadák.

Jaký způsob programování by jsi doporučil, a pro koho vlastně je?
Ataristům doporučuji programovat v assembleru MAC65. Pokud by se jednalo o kraťoučké prográmky, nejsem proti Turbobasicu, protože je velice snadno modifikovatelný a okamžitě spustitelný. Na velké produkty nebo hry bych ho ale rozhodně nepoužíval. Programovat v TBasicu je schopen naučit se každý, s assemblerem je to už komplikovanější. Pro začátečníky bych TBasic doporučoval, později je možné používat Basic se strojovými podprogramy a nakonec eventuelně přejít na čistý assembler.

Existují nějaké dřívější programy volně kopírovatelné ?
Ano, je jich spousta, hlavně dema a demoverze her. Některé z nich už byly ve FLOPu uvedeny, některé další ještě snad budou...

Vlastně proti svému dřívějšímu rozhodnutí jsi se stal členem redakce magazínu FLOP. Jak je to možné ?
Nejprve mi bylo nabídnuto, abych se stal šéfredaktorem. Na to časově nemám. Když se mi naskytla možnost být jedním s přispívajících, vzal jsem to.

V dnešní době vysokoškoláci vlastní, nebo aspoň pracují na standartu PC, a to nejméně 386 DX. Jak jsi spokojený se svým malým osmibiťákem ?
Teď jsi na to konečně kápl. V současné době aktivně pracuji pouze s počítači PC. Programuji v jazyce C++, teď přecházím na tvorbu v C++ pod Windows s využitím OWL (kdo neví, o čem je řeč - sorry!). Doma ale stále PC nemám, protože vzhledem k mým vysokým nárokům potřebuji nejméně 486 DX. Trávím proto hodně času na počítačových učebnách v naší škole. Až to situace dovolí, PC si koupím. Atari ale neprodám. Držím se hesla: "Neopouštěj staré věci pro nové".

A jak škola ?
Dík za optání. Teď už to celkem jde - snad to půjde i dál...

Máš nějaké další koníčky ?
Hudbu, hudbu a hudbu. Kromě toho se ve volných chvílích snažím komponovat hudbu.

Napadá tě nějaká další otázka, vhodná pro tebe ?
Napadá mě, že bych měl zase brzo složit nějakou hudbu. Jinak si myslím, že už jsem toho tady nakecal až dost!

V tom případě děkuji za poskytnutý rozhovor.

-zb-